Rabu, 8 April 2009

KONSPIRASI FACEBOOK DAN C.I.A


Rasanya dah ramai antara kita yang mempunyai akaun facebook bukan? Termasuk ana sendiri la. Facebook kini merupakan rangkaian sosial yang sedang melonjak naik mengatasi populariti Myspace. Walaupun myspace lebih canggih boleh menambah berbagai2apps,video dsb..tp bagi ana, itu semua untuk budak2 yang baru nak mengenal apa itu HTML dan CSS. Kajian dah membuktikan facebook lebih popular lebih terbukti bila tengok kat TV, artis2 Malaysia yang sibuk mempromosikan page facebook mereka.

Namun, apa yang hendak dituliskan di sini, bukan mengenai populariti facebook, tetapi mengenai konspirasi ‘jahat’ Facebook dan C.I.A. (Central Intelligence Agency) yang berpusat di Amerika Syarikat.
Tahukah anda bahawa segala maklumat yang anda letakkan di dalam facebook akan dihantar terus kepada pihak C.I.A.? Kalau korang perasan profil facebook tersangat detail sehingga ada ruang untuk alamat, no. fon dan sebagainya. Dengan ini, pihak C.I.A. boleh mengakses maklumat kita tanpa perlu bertanya kepada orang ramai kerana maklumat kita semuanya di hujung jari mereka.






Dan yang lebih menyedihkan lagi, ramai dari kita terutamanya rakyat Malaysia sudahpun memberikan 100% info dan butir-butir diri mereka dengan TEPAT. Apabila ditanya, mereka dengan mudah menjawab, “nanti kalau member lama atau member sekolah ingin mencari kita… senang sikit!”

Siapa di sebalik Facebook?

Pihak CIA menggunakan Facebook group to untuk merekrut staffnya
bagi program kesayangan mereka iaitu National Clandestine Service. Malah, Dr Anita
Jones juga telah menjadi sebahagian dari Dark Side ini. Dr Anita Jones adalah Defence
Research and Engineering Director untuk US Department of Defence.




Siapa Yang Menjadi Mangsa?

Yang menjadi mangsa sudah tentulah golongan bijak pandai bertaraf profesional seperti golongan berpendidikan Ph.D, profesor dan sebagainya. Andai kata mereka mahu menyerang Malaysia, sudah tentulah rumah mereka dibom dahulu kerana segala maklumat di tangan mereka.

Bagi ana, bersosial di laman web seperti Facebook ini tidaklah salah. Malah bagus kerana silap haribulan, boleh buat duit lagi. Tapi berhati-hatilah dengan semua privasi diri sendiri. Jangan sesekali memberikan maklumat penting. Palsukan semua maklumat yang dirasakan tinggi privasinya. Maklumlah.. rakyat Malaysia inikan cepat terpengaruh. Apalagi dengan mende PERCUMA sebegini. Bukan hendak mengata diri sendiri, tetapi ini telahpun terbukti. Kalau tidak percaya,
pergilah di Fotopages dan lihat siapakah pengguna terbesar Fotopages kelolaan rakyat Israel tu…! Jawapannya adalah rakyat Malaysia.

Apa yang perlu kita lakukan sekarang?

Jawapannya mudah. Bagi mereka yang pernah memasukkan data privasi mereka, senyum
sahajalah. Bagi mereka yang belum dan baru nak mendaftar, berhati-hati. Itu sahaja.


sumber=syah1ran's blog

0 comments: