Jumaat, 19 Jun 2009

aku zaman dahulu.....

bila melihat bayi2 yang dibuang macam sampah, hati terdetik...dah hilang perimanusiakah kita zaman sekarang ni?? kita dibesar dan dididik...dan sekarang tiba masa kita membesarkan dan mendidik orang lain...apalagi itu adalah anak2 kecil..

xsampai hati nak letak gmbr bayi teraniaya...biarlah kekal dalam inbox pictureku..


bila lihat gmbr2 yang comel ni...teringat zaman aku dahulu...raja panjat pokok.. tak padan kecik...aku suka buah rambutan..xda sapa masa tu yang nak petikkan untuk aku..
apalagi...power rangers...












itulah zaman2 dahulu...anak anugerah ALLAH...Allah SWT berfirman, “Dia memberikan anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki, atau Dia menganugerahkan kedua jenis lelaki dan perempuan (kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya), dan Dia menjadikan mandul siapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.” (asy-Syura: 49-50).







Allah SWT juga ada merakamkan doa hamba-hambanya yang mahukan pewaris perjuangan mereka. Misalnya, doa Nabi Zakaria, “Ya Rabbi, kurniakan aku seorang anak yang baik di sisi Engkau.” (ali Imran: 38). “Anugerahkan aku seorang putera, yang akan mewarisi sebahagian keluarga Ya’kub.” (Maryam: 5-6).











Anak-anak adalah penyambung kehidupan keluarga dan penerus hasrat ibu dan ayah. Mereka mesti dididik agar menjadi anak yang soleh. Dipersiapkan untuk memikul dan melaksanakan tugas menyebar dan membela Islam. Merekalah yang mewarisi kerja-kerja kita yang belum selesai. Mereka mesti bertanggungjawab untuk menyambung tugas suci ini dengan lebih berkesan.

Oleh itu, cuba tanya diri kita. Seriuskah kita dalam kerja mendidik ini? Betulkah cara yang kita guna untuk mendidik, mengasuh dan menjaga anak-anak kita? Adakah kurniaan ini kita anggap beban? Atau orang yang diseru dan dididik kefahaman, kesedaran dan peribadi mereka? Inikah cara didikan yang disyariatkan oleh Allah SWT dan ajaran Nabi SAW?





p/s: aku nak buat rambut anak nanti macam ni....hehehe...comel gak..


0 comments: