Selasa, 9 Jun 2009

MuKtAmAr oH MuKtAmAr.............

Alhamdulillah...selesai dah muktamar yang ke 55 kali ni...nak kata dengan jayanya pun tak juga..pelbagai konflik yang berlaku sepanjang muktamar berlangsung selama 4 hari samada didalam dewan ataupun luar dewan....


Sepanjang Muktamar, bnyk betul kenalan yang aku jumpa..dari zaman sekolah sampaila zaman universiti...adoiiii...pegi mana2 ada ja yang menegur..macam YB la pula..hehehe...ayah angkat aku pun ada..eh, dia mestilah ada...perwakilan Pahang...siap jemput ke rumah minggu ni sebab anak dia dari Mesir tu nak walimah..insyaALLAH, saya ke sana pakcik....

Nak cerita ckit jer...masa YB Dr Hatta beli baju T-shirt muslimah di sebuah gerai, saya sempat berborak dengan beliau..YB tanya saya belajar dimana ambil kos apa dan sewaktu dengannya..intebiu la pula...hehehe..sampailah satu ketika si penjual men'total'kan jumlah bayaran iaitu sebanyak RM 125.00...


"Kuranglah sikit,"..minta YB..

"Kurang dah YB"...kata si penjual...

"Kurang takpa jangan sampai rugi...untung sikit2 sudahla"...balas YB dgn nada berlawak...

Selesai membayar, YB minta izin untuk pergi...saya masih meninjau baju2 yang ada disitu..

"Eh, biar betul..kurang ni...banyak pula tu", ragu si penjual..

Tauke tu suruh penjual tadi kejar YB supaya menjelaskan pembayarannya yang tidak ter'setle' itu..dengan sekuat hati dengan selipar yang tercabut, si penjual mencari YB untuk minta bayaran selebihnya..

Saya hanya memandang dari jauh...dan selepas itu...datangla si penjual itu..

"Malu...malu...." merah padam muka si penjual itu...

Apa yang dah berlaku agak2nya???? hahahahahaha


Si penjual tu memang salah tempat..YB yang kirakan jumlah keseluruhan baju tersebut..dan harganya..RM 125...siap bawa kalkulator lagi si penjual itu...

Saya memandang dengan penuh kelucuan..kesian pun ada..dengan larian 100 k/m sejam..selipar entah kemana..salah kira pula..amat kesian...namun, YB tetap profesional..bagus2...puji sikap YB..



Cerita lain pula...saya melihat kelibat pemimpin2 besar datang ke gerai2 di luar dewan tu secara dekat..dan yang paling dinantikan kemunculannya...seperti biasa Tok Guru Nik Aziz...Subhanallah....


Kilauan sinar putih wajahnya lebih berkilat dari jubah putihnya..itulah ganjaran bagi mereka yang tidak pernah tinggal bangun tahajud pada setiap malam...terasa jahil pula diri ni..masih kuat jika dibanding dengan ulama' itu tapi rupanya lemah... yang teramat lemah..hanya fizikal sahaja tampak kuat..tapi pada batinnya...
wawawawa........


Saya tidak ketinggalan melihat perbahasan usul...tapi tidak berkesempatan untuk meninjau sepenuhnya walaupun saya berada disana sepenuh masa..almaklum, komitmen kerja diluar dewan...

Namun, saya tidak melepaskan peluang melihat usul dari Tambun...dan ia dibahaskan..hujah YB Khalid Samad amat memukau saya...tapi ketepatan hujah Ustaz Zulkifli Ahmad menggemakan seluruh dewan...dasyat2...memang rugi sapa tak datang...

ehhhhhhhhhhhh..panjang pula cerita..sememangnya banyak ragam Muktamar kali ni...macam-macam..namun, menarik..dan paling meriah..




p/s= tunggu muktamar akan dtg pula...........

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Salam..

Kemeriahan muktamar kali ini hanya dapat di rasai melalui media sahaja..x berkesempatan nak kesana..kena beri komitmen pada tugas lain..hehe..