Khamis, 15 Oktober 2009

egokah aku, kamu dan dia??

"Awak ego!!!!"

Itulah ungkapan dari seorang yang aku anggap lebih senior dari aku...hmmmm...terkesankah aku dengan kata2nya itu?? aku pun berkira...

Ya..aku ego..dia juga ego...kami sama2 ego..benteng ego kami sgt kuat...untuk apa?? mempertahankan sesuatu yang mungkin pada hak dan mungkin juga bukan...

Tapi seharusnya aku lebih belajar mengawal ego..kerana apa?? tarbiyyah yang aku dapat masa belajar dahulu..pernah egoku jatuh kepada kosong..ya, kosong..tiada apa... aku tidak tahu samada slot jatuhkan ego ini dipratikkan lagi atau tidak dalam semua Qiadi...zaman dulu ya...zaman muda2...sekarang dah tua...hihihi...

Pendapat peribadiku yang tidak ada kajian saintifik mana2, ego ada kebaikan dan keburukan pada setiap individu...aku suka memandang sisi dari sudut kepimpinan...

Pemimpin yang berwibawa ada egonya. EGOISME bukan bermaksud ego, angkuh, atau sombong. Egoisme bermaksud memiliki efikasi diri yang tinggi. Nak tahu anda punyai ego yang kuat ata tidak? Kita akan terasa kurang enak bila dikritik. Itu satu. Keduanya,bila berbicara, kalau boleh nak tonjolkan yang kita ada suatu kehebatan. Itu tandanya wujud ego. Namun ego terkawal membuktikan kita adalah pemimpin yang baik...


EGOISME membuahkan keberanian dan kekuatan. Tanpa ego, kita tidak berani berdepan dengan musuh yang hebat-hebat. Kita tidak berani mengepalai sesuatu organisasi dengan baik. Kita mungkin akan tewas dengan ahli lain dalam tanzim. Rasa berkeyakinan dengan kemampuan diri untuk melaksanakan kerja itu satu ego. Rasa hemah dalam diri, rasa diri berkebolehan itu ego. Ia membantu kerja-kerja anda untuk memimpin orang lain. Orang lain memerlukan kekuatan sahabat lain. Tidak semua orang ada keyakinan diri yang kuat.


Tapi awaslah dengan rasa-rasa tersebut. Syaitan sentiasa mempergunakan rasa-rasa itu untuk menjadikan kita lupa kepada PEMBERI ANUGERAH kepada anda. EGOISME menjadikan kita hanya mahu mempamerkan kehebatan kita bila bercakap. Hal ini menyebabkan orang akan rasa menyampah dengan anda. Darjah kethiqohan akan menurun..Kawalan dengan sikap merendah diri mungkin dapat meyelamatkan keadaan.. Tidak jatuh kepimpinan kita bila merendah diri sesama manusia. Tidak rendah martabat kepimpinan kita kalau kita ditegur oleh mereka yang lebih rendah dari kita...Rasulullah sangat tinggi egoismenya bila berdepan dengan musuh, tetapi sangat merendah diri dengan semua sahabat2nya...dan sekelilingnya..


Ingatlah merendah diri sesama insan, merendah hati dengan ALlah.. Egoisme hanya bertujuan untuk meningkatkan daya kepimpinan. Di hadapan Allah, rasakan sangat hina diri dan sentiasa bergantung kepada-Nya. Bila hati merendah dengan Allah. ALlah akan mengangkat pandangan manusia kepada kita. Itu sudah menjadi sunnatullah dalam kehidupan.

hmm..hnya coretan bodoh...hny penilaian kasar yang tidak bermanhaj..tetapi tidak lari dalam panduan dan nilai ISLAM...insyaALLAH...


p/s: AKU MEMANG EGO..KAMU JUGA EGO..DIA JUGA EGO...pendek kata...semua ada ego..(hihihi)

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

AWAK EGOOOOOOOOOOOOOOO-pedang Syabab