Selasa, 3 November 2009

bagaimana lari dari Tuhan...

sewaktu berjalan-jalan di blog sahabat lain, aku membaca sebuah artikel...rujukan yang jika tidak silap dari Kitab Ta'lim di tulis oleh Mohammad Zakariya al-ulum, kitab assirul solah dan siratul anbiya..

aku perhaluskan lagi penulisan asal beliau dengan fikiran mentah ni..


Umat Islam sekarang ternyata semakin ingin menjauhkan diri dengan Tuhan. Semakin takut dengan agama. Malah, semakin mencuba untuk lari dari Tuhan. Juga, kadang-kadang sewaktu diterangkan akan hukum berdasarkan ayat-ayat Allah, jiwa sangat merasa bosan dan menginginkan ketenangan selain Al-Quran, sedangkan Al-Quran itu sangat menenangkan kalau benar-benar memahami ertinya.


Apa saja yg berlaku, pasti ada punca dan sebabnya..kenapa kita tidur waktu malam dan berjaga waktu siangnya pula??jwpnnya mudah, sebab ia menerima arahan dari Tuhan supaya sistem dalam badan kita berfungsi dengan sempurna...

"Dan Dialah yang menidurkan kamu pada malam hari dan Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari. Kemudian Dia membangunkan kamu pada siang hari untuk disempurnakan umurmu yang telah ditetapkan. Kemudia kepada-Nya tempat kamu kembali, lalu Dia memberitahukan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan." (Al-An'am:60)


Jadi semua berlaku adalah dengan izin dariNYA...

Bulan itu tidak menyinarkan cahayanya kalau bukan atas perintah Tuhan!

Burung itu tidak akan terbang kalau bukan atas perintah Tuhan!

Nyamuk itu tidak akan mati kalau bukan atas perintah Tuhan!

Manusia itu pasti mati atas perintah Tuhan!

Lalu, bagaimanakah cara untuk lari dari Tuhan?


Makan, minum, tidur, bangun, berjalan, berlari, belajar, dan segalanya - itulah nikmat yang kita pinjam dari Allah setiap hari. Maka dengan itu, tidak perlulah kita menyombongkan diri di muka bumi ini kerana kita sebenarnya tidak ada apa-apa. Kita sebenarnya adalah kosong. Manakala nikmat Allah bukan sejuta, bukan berbilion, tetapi infiniti. Allah yang mengilhamkan pada segala makhluk dalam setiap hari.

Bijaknya kita dalam segala ilmu, hanya dari Allah lah segalanya. Kita tidak ada daya dan kemampuan, malah kita lemah. Seperti robot yang tidak bernyawa. Namun bilamana Allah mengatakan "Jadilah!", maka jadilah ia. Berfungsilah kita sebagai manusia sepertimana robot yang mana baterinya di 'charge'. Berfungsilah segala macam sistem dalam tubuh badan kita yang menerima tugas-tugas sang Pencipta nya. Itulah kita robot yang hina.




Kisah yang selalu cuping mendengar dan kornea yg membacanya...mengenai Seorang murid yg bertanya kepada gurunya, "Tuan guru, apakah boleh aku lakukan maksiat?"

Tuan guru menjawab; "Boleh. Kau boleh melakukan maksiat dengan 5 syarat;

1. Jangan makan rezeki Allah.

2. Jangan duduk di bumi Allah.

3. Lakukanlah maksiat itu di tempat di mana Allah tidak boleh nampak.

4. Jika datang malaikat maut untuk mencabut nyawamu, katakanlah padanya; "Lewatkanlah ajalku untuk aku beramal dan bertaubat."

5. Dan yang terakhir, di akhirat nanti, apabila malaikat Zabaniyah mengheretmu untuk dicampak ke dalam api neraka, katakan kepada malaikat Zabaniyah: "Tempatku di syurga. Bukan di neraka.

Setelah mendengar kelima-lima syarat itu, anak murid itu menangis. Ia pun berkata;

"Tidak mungkin aku melakukan dosa. Tidak mungkin aku ingkar, melakukan maksiat kepada Allah, yang telah mencipta, yang telah mengurniakan segala nikmat, segala kemudahan untuk tinggal di muka bumi, yang menentukan ajalku, dan nasibku di syurga atau di neraka."

Lantas, boleh ka kita lari dari ALLAH??

nyawaku dalam genggamanNya..setiap detik nafasku adalah keranaNya..

kalaulah nikmat Islam kita itu ditarik, bagaimanakah kita? Adakah cara lain untuk lari dari Tuhan? Mungkin kita boleh saja melarikan diri dari Islam, tetapi kita tidak boleh lari dari Tuhan Semesta Alam....

Wallahu'alam bi sawab..


0 comments: