Sabtu, 21 November 2009

MADU vs RACUN

maaf lamabat post artikel baru..dalam proses dan kini dah siap..

suatu hari, saya ditanya oleh seorang insan...

saya kira amat menarik untuk dikongsi dan disyurakan..benda ni dah lama..zaman nabi lagi berlaku..cuma dalam zaman umat muhammad ini, isu ini diperkotak-katikkan...yelah, sebab hukum..dan saling menyalahkan antara satu sama lain..mahkamah ke mahkamah...apa puncanya?? saya tidak mutlakkan segala yang akan terpapar selepas perenggan ini..hanya memfrasakan buah fikiran yang tidak semena ni..saya xbanyak ilmu seperti sahabat2 saya diluar sana...

isunya adalah POLIGAMI...hahahaha...madu ditangan suami, racun ditangan isteri..


Bagaimana sebenarnya hukum poligami dalam Islam, apakah ini disyariatkan? Kenapa manusia sekarang sepertinya sangat buruk menganggap orang yang mampu melakukan poligami, seakan-akan poligami ini suatu yang tidak manusiawi?

Pola pemikiran masyarakat amnya mengenai poligami ini sudah dianggap sensitif.. terutamanya perempuan..jgn salah faham ya wanita..bukan nak menyebelahi sesiapa..cuma bila disentuh mengenai poligami, konfirm...akan panjang berjela hujahnya...dan akhirnya lelaki akan memberi jawapan; saya ikut sunnah dan nak bagi awak payung emas. Sayang taknak ke?

Bagaimana seharusnya umat Islam menyikapi hukum poligami ini?

Kaum lelaki akan mudah lafazkan yang mereka mampu dari segi harta dan masa..janji akan berlaku adil..bila kaum perempuan menggunakan anak sebagai senjata menolak untuk dipoligami, kaum lelaki akan bantah yang perempuan ni derhaka dan menolak sunnah..

Perempuan! Benarkan saja suamimu poligami..kamu akan dapat payung emas nanti..jangan derhaka dengan kemahuan suamimu..nanti ke neraka!

Benarkah begitu??

Kalau saya ikuti ceramah munakahat..tidak kira siapa, pasti akan berat sebelah dalam isu poligami..yang ustaz menangkan ikhwah..dan ustazah hebatkan akhawat..sebab tu adalah lumrah...jadi saya cuba singkap dari pandang sisi untuk muslimin dan juga muslimat yang banyak saya rujuk hasil pencarian melalui kitab-kitab lama saya, mualimi wa mualimati dan alam maya...saya tekankan lagi ini bukan kesimpulan mutlak sebab bnyk sumber rujukan yang saya cedok...sekadar tinta..

saya ungkai dalam post yang akan datang...

0 comments: