Jumaat, 20 Februari 2009

musafir cinta semakin ke penghujung...selamat membaca...


BAB LAPAN

“Akak dapat turun tak? Saya tunggu kat masjid As-Syakirin k”.

“Insya Allah. Akak sampai dengan Amir dan lagi 2 orang”. Pemberitahuan Kak Mardhiah yang tua 2 tahun dariku.

Kami berjanji untuk jumpa di Masjid KLCC di ambang merdeka. Setiap tahun anjuran PERKID. Memang anak muda dahagakan perhatian. Lihat sahaja detik 12 malam.

Merdeka! Merdeka! Merdeka! Tapi..bukan dapat penghayatan merdeka tu…

Maksiat! Maksiat! Maksiat! Macam kucing dapat pasangan. Bergesel sini sana..aku sula baru tahu..tanpa segan silu..aku dok tepi pun tak hormat juga. Hish…agak-agak la kan…mereka kurang tarbiyah..sabar…

Sabar tahap maksimum! Perempuan ni merelakan dajjal kepala jengking menjalar dengan ekornya! Aku batuk kuat! Telefon berbunyi..bunyi selawat..aku biarkan lama. Allah nak tolong!

Pasangan tu tersedar dan beredar…nak cari pot lain kot…Ya Allah selamatkan mereka ke lembah hina…

Usai tu..aku tengok nama penyelamat tu.

Abrar Fikri Umar!

Tak sempat nak mesej, bunyi deringan kembali.

“Assalamualaikum Ifah. Awak kat mana ni?”

“Waalaikumussalam. Kenapa?”

“Bunyi bising je kat sana”.

“Ada apa awak kol saya tengah lewat malam ni?”

“Takde apa. Saya nak minta pengisian Ustaz Imran dulu tu. Awak pergi kan ceramah dia kat UUM. Email kan nanti ye”.

“Awak ni tak menyempat. Mesej kan boleh”. Aku geram. Dah lah tengah sebok ni.

“Maaf. Kalau saya mesej alamat seminggu kemudian baru dapat agaknya. Awak tu sebok kalahkan menteri. Awak kat klcc ek?”

Macam mana pula mamat ni tahu. Nujum ker…

“Erm..yer. Sekarang kat masjid Syakirin. Program dah habes. Nak rehat sat”.

“Awak sorang je ker? Tidor kat situ?”

Asal mamat ni sebok betul.

“Yang lain dah balik Kedah. A’ah..tido sini. Ala, banyak muslimat lain. Tak yah risau”.

“Sapa kata saya risau? Saya tanya jer. Sebab saya pun kat sini”. Bunyi gelaknya.

“Ha? Dahla. Kat masjid ni baik iktikaf ker..assalamualaikum”.

“Er…nanti……”.

Dia nampak aku. Aku terus matikan talian.

Aku sempat berehat dalam 3 jam. Pihak ajk masjid bangunkan untuk Qiamullail. Aku gerak walaupun sengal badan tidak hilang lagi akibat berjalan jauh dari pusat Bandar ke Klcc.

Indahnya rasa…mendengar alunan kalam Allah..gemersik indah suara garau imam yang memelodikan surat At-Taubah. Aku banyak berbuat dosa..aku insaf kemudian buat kembali. Begitulah silih berganti. Aku takut..Ya Allah..aku terfikir..apakah aku hanya bergantung kepada amalanku atau aku bergantung kepadaMu semata?

Amalan tidak perlu diungkap. Berapa kali aku sujud malam kepadMu? Berapa kali aku dirikan solat untuk menutup ruang solat fardhuku? Basah ka bibirku dengan tasbih dan tahmid kepadaMu? Rajinkah kaki dan tangan ini membantu insan lain? Sudah berbaktikah dirimu kepada orang tuamu?

Betapa kedekutnya aku! Kau bakhil Muzlifah Batrisyia! bila susah sahaja kau cari TuhanMu..baru menambahkan amalan..dengan siapa Kau pergantungkan? Allah atau amalan? Tapi bukan kah dengan amalan Allah menilai kita?

Muzlifah!

Aku berdialog dengan diri sendiri. Basah tudungku. Makcik sebelah menepuk-nepuk bahuku. Sungguh aku perlukan kedamaian sekarang. Aku tumpang bahu makcik tu untuk aku meluah rasa. Selama ni hanya bahuku menjadi persinggahan. Dan kini…

“Maafkan saya makcik. Saya dah basahkan telekung makcik”. Aku mula terperasan. Kesian makcik tu.

“Takpa nak. Anak ada masalah ke?” Dia membahasakan aku anak. Aku mula selesa.

“Tak de apa makcik. Masalah dari diri saya. Bukan orang lain”. Air mataku tumpah lagi.

“Kenapa? Mana tahu makcik boleh bantu?

Aku tersedu dan kini lagi kuat.

Aku teringat mak ayah aku. Sihatkah mereka? Sekarang mereka ke Makkah menunaikan umrah. Ya Allah, sejahterakanlah mereka.

“Saya banyak buat dosa makcik. Saya…..”. aku sukar meneruskan kata. Bahuku diusap.

“Apa yang anak dah lakukan?” setia menanti jawapanku.

“Saya membelakangkan Allah dalam hati saya makcik..saya jarang bangun malam. Saya sukar nak memuji kebesaranNya..saya belum lagi balas jasa mak ayah saya..saya jahat..saya jahil…saya bakhil..saya banyak buat maksiat..saya takut saya tak sempat bertaubat nanti”. Aku gagahkan juga untuk meluah.

“Kadang-kadang saya rasa saya bergantung kepada amalan..bukan seabab Allah. Tolong saya makcik. Saya takut”.

Air mata berlalu tanpa surut. Piluya hati…

Seraya itu makcik terus menarik aku kedalam pelukannya. Aku semakin teresak. Aku tak tahan lagi. Lama…sehingga bilal beri tanda azan Subuh.

“Alhamdulillah. Sempat juga kita selesaikan subuh kan?”

Aku menggangguk lesu. Berat kepala dan mata.

“Nama anak siapa?”

“Oh..maaf..lupa nak taaruf. Nama saya Muzlifah Batrisyia Ahmad Syafie”.

“Sedapnya nama. Macam tuannya”. Aku senyum tawar.

“Makcik panggil Muzlifah, boleh?”

“Apa-apa pun takpa makcik. Panjang sangat. Makcik panggil saya Ati je”.

“Ati tak boleh macam ni nak. Allah Maha Pengampun. Manusia sering lakukan kesilapan. Kita selalu beringat kita ni banyak hutang”. Sambil tangannya mengenggam erat tanganku.

“Hutang?”.

“Ye nak. Kita banyak hutang dengan Allah. Dia dah bagi nikmat macam-macam. Dan sekarang kita perlu bayar balik segala hutang tu. Tak susah sebenarnya. Tak pakai duit dan tenaga yang banyak”.

Semakin menarik.

“Amal maaruf , nahi mungkar”. Aku senyum. Sungguh makcik ni pandai mengambil hatiku. Banyak yang dia nasihatkan aku.

“Penggantungan kita pada Allah nak..tapi kita dihitung melalui amalan yang kita lakukan. Kalau tidak, tidak adalah perkataan ‘amal’ kan?”

Aku mengangguk setuju.

Kami borak sampai tak sedar masa berlalu dengan pantas. Aku minta izin pulang. Kami sempat bertukar nombor telefon dan alamat.

Terima kasih Makcik Khadijah! Aku mencium tangannya.

Aku seluk hanset dalam beg. Alamak! Bateri habis.


*********************************************

Masa berlalu sangat pantas. Dan kini aku baru menamatkan Ijazah Sarjana Muda Sains Pendidikan. Aku juga punya sijil dalam Tafsir Ulum Quran semasa aku menuntut dulu. Aku ambil di Universiti Malaya. Aku terus ditawarkan disebuah syarikat Pusat Penyelidikan di ibu kota. Tapi aku menolak.

Aku lebih selesa kerja di UM Bahagian Penyelidikan. Memang rezeki aku diterima masuk di situ walaupun aku dikecam hebat dek penampilanku. Namun aku tidak mudah melatah. Aku terangkan dengan cara professional bahawa kerjaku takkan terhalang kerana pakaian. Samada mereka terima atau tidak terpulang.

Mungkin Allah mentakdirkan rezekiku disitu. Sudah 5 bulan aku bekerja. Semua berjalan lancar. Kerja semakin banyak membuatkan aku berehat dikala tiba hujung minggu. Timbul niat mahu berhenti tapi bagaimana dengan keluarga dan adik-adikku? Walaupun kewangan tidak menjadi masalah utama tapi aku harus ada pekerjaan tetap untuk menjamin masa depan.

Aku bercita nak buka sekolah pondok. Teringin sangat. Aku nak bantu lahirkan para hufaz yang membantu Islam dan mewujudkan institusi perniagaan 100% halal dan toyyiban dari segenap aspek bermula dari makanan sehinggalah kepenggunaan yang lain. Dan aku teringin nak melawat kota Madinah. Tempat dakwah nabi mula berkembang…

“Along dah umur berapa?” soal emak.

“25 tahun mak. Kenapa?”

“Tak teringin ker?”

“Teringin apa?” aku sengaja buat tak faham.

“Along umur along pun bukan makin berkurang. Dah tiba masanya along fikirkan . Lagipun along pun dah habis belajar”.

“Ala mak. Nanti-nantila ea. Along baru belajar nak hidup sendiri. Nanti dah kawin kena berdua pula. Then bertiga, berempat…”. Aku sengaja mengelak.

“Mak bukan apa. Ramai yang minta anak mak ni. Mak tak boleh nak terima jer. Tuan punya badan tak kata apa, mak pula yang pandai-pandai”.

Aku diam…sehingga kini aku tidak memberi kata putus. Abrar Fikri Umar menawarkan lamaran sebaik sahaja aku habis belajar. Dia kini menjadi peguam syar’ie di Pejabat guam di ibu kota.

Paling tidak kusangka juga, Jundi Nuriman Abdul Khauf. Terus memberi pengharapan untuk menjadikan aku zaujahnya sebaik aku tamat peperiksaan pada sem akhir. Begitu pantas. Kini dia bekerja dibahagian Jakim di Putrajaya sebagai Penolong Pengarah Bahagian Hal Ehwal Pengguna Islam sebaik sahaja menamatkan pengajian peringkat sarjana.

Aku masih ingat lagi. Syahid menjadi posto tidak berdaftar.

“Along..ustaz kirim salam. Dia kata untung siapa dapat along”.

Aku memang terkejut. Sangat terkejut. Tidak pernah aku sangka perkenalan yang kebetulan itu membenihkan sesuatu dalam hati pemuda itu. Sungguh…

Meskipun tidak pernah berhubung secara terus, namun aku tetap merasa yang ustaz muda itu sekadar bergurau dengan anak muMCnya. Biasalah tu menyakat..lagi-lagi aku kenal ustaz tu dalam bas..kat kedai buku..dan sekolah Syahid..

Tapi kalau main-main, kenapa Mak Yang juga bicara yang serupa? Asal aku balik kampong, nama itu tidak lekang dari bibirnya. Ada saja yang dikata tentang pemuda ala arab itu.

“Budaknya baik sungguh long.. ramai yang nak, tapi tu la. Katanya bercinta dengan buku. Sekarang masih belajar lagi”.

Aku tumpu seadanya. Kang kalau ambil sambil lewa, kesian pula makcik kesayanganku ni.

“Dia ambil master kat UM. Kalau dia bagi ceramah long, tak sah semua tak nangis. Sampai ada pakcik makcik nak buat dia jadi menantu. Beruntung kamu long”.

Aku mengerut kening.

Ye ker? Kenapa aku? Bukan ramai ke muslimat kat tempat dia belajar dulu? Pelik. Takkan orang hebat macam dia tak berkenan kat sapa-sapa. Biarlah.. jodoh kuasa Allah. Pasti dia juga akan redha dengan pilihan dariNya…

Dan….

Muhammad Lutfi Buroq??? Menjadi ahli perniagaan di Pahang. Mempunyai ladang ternakan sendiri. Tapi kini aku tidak tahu perkembangan terbaru. Aku dengar dia ingin bertunang dengan gadis sana juga. Aku doakn kau bahagia Lutfi.

Aku pernah nyatakan kesenanganku bersahabat dengannya. Dia memang bersungguh dalam menjadikan hubungan yang lebih diredhai namun kehendak Dia. Mungkin selesa bersahabat. Lagi pula dia terlalu baik buat aku.

Ustaznya carikan jodoh yang lebih mulia dan baik dariku. Dia sukar untuk menolak kerana dia banyak menuntut jasa dari mualim mulia itu. Aku tidak membantah dan jauh sekali untuk berkecil hati.


Mgkn tiada jodoh kita. Kit serah padaNya. Dia lbh
mengetahui yg terbaik bt hambaNya.

Tapi..ana dah plan utk kita berdua..:<

Tidak mengapa. Tukar sahaja kepada bakal zaujah enta
nanti…

Ana cuba bincang dgn ustaz ana.

Jgn…enta ikutla kehendaknya. Dia bnyk bantu enta dulu.
Kita dah bncg pkr ni dulu. Selesa bshbt. Kalau ada jdh, adala.Dan kini, jdh enta dh dtetapkan dgn pilihan mas’ul.

Maafkan ana.

Tiada yg brslh dlm hal ni. Ana doakan shbt ana ni bhg.


Sahabat lamaku….Anastasia? Kini dah ada anak 2..bakal ketiga..cepat benar insan tu beranak pinak..baru tahun lalu kami berhubung kembali..

“Wei, ko dah kawin ke belum?’ suaranya memecah digegendang telinga.

“Belum la wei. Aku tak da sapa yang nak..eh, ko apa citer?”

“Yela tu. Ko tu jual mahal sangat”.

“Eh kawan! Minyak makin mahal”. Sama-sama gelak. Rindukan suasana belajar dulu. Anastasia terus bekerja usai Diploma. Patutlah kawin awal minah ni…

“Aku sekarang tengah nak masuk ketiga ni ha?”.

“What! Mak buyungla ni..”. gelak lagi.

“Kau tu Ati..cepat sikit. Nak rasa anak sendiri, kawin cepat sikit. Best tau jadi ibu”.

Aku memegang perut.

“Aku nak tapi entahlah..hati ni tak terbuka lagi”.

Aku suka kongsi suka duka dengan Anastasia bila dia ceritakan detik-detik melahirkan. Pantas aku ingat mak. Kesian wajah mulus ibuku itu. Kedut semakin memenuhi ruang wajahnya.

Senyuman yang diukir tidak semanis dulu. Ada tanda merekah dipipi. Jalan tidak selurus tika mudanya. Renungan semakin redup.. ya Allah..janganlah Kau biar dirinya disakiti olehku. Jangan Kau biar dia terbeban dengan masalah-masalahku..dan jangan Kau biar dirinya pergi dahulu daripadaku….

Aku akan tunaikan permintaan emak…aku harus munajat dengan lebih kerap lagi..ya Allah berikan aku petunjuk…

bersambung lagi.....

0 comments: