Jumaat, 14 November 2008

musafir cinta bersambung lagi...

Aku masih gunakan tahap iman yang nipis ni menahan marah orang yang tidak tahu bertimbang rasa ni. Bukan rakyat Malaysia gamaknya!

“Saudara…tolonglah. Saya tak tipu. Kawan saya betul-betul tak sihat”. Sambil menunjukkan ke arah Halilah sedang berdiri.

“Kawan awak, bukan kawan saya!”

Penat aku berbahasa dengan dia.

“Terima kasih atas kerjasama saudara”. Terus aku berlalu mandapatkan Halilah. Wajahnya pucat. Ya Allah…tiadakah insan yang mulia?

“Miss, u may seat here”. Dengar suatu suara yang tidak jauh kami berdiri.

Tanpa tawar menawar, aku terus pimpin Halilah duduk.

“Thanks a lot sir. Hope God pay all your kindness”. Sengaja mengeraskan nada. Biar dia dengar.

“Never mind..By the way, where actually u want to go? I have a car just a few stop. If u doesn’t mind, I send both of u”.

“Very kind of u sir. But it’s ok. Our journey just a few block here. Have a nice trip in Malaysia”.

Ada lagi insan yang berhati mulia dan kasih pada orang lain. Tidak seperti dia!! Huh!!! Selfish!! Sellprawn!!

Kami sampai ke destinasi 10 minit kemudian. Kesian Halilah. Terpaksa ikut aku. Aku tak paksa dia untuk ikut tapi kemahuannya sendiri.

Aku ada reunion di um. Jadi Halilah nak ikut sekali jumpa Talib. Kebetulan belajar di universiti yang sama. Mmm…malas aku nak ungkit pasal dia lagi.

“Sorilah Ati. Aku tak sengaja tersebut nama kau dan berhenti depan mereka”.

Aku sengaja mendera perasaan halilah pada malam tu agar dia tahu aku memang tidak gemar begitu. Tapi hati cepat reda….dah berlalu pun…..

“Hal, kau rehat malam ni kat sini ek. Aku nak pergi jumpa kawan-kawan lama. Ada meeting”.

“A’ah. Kalau Hal nak Apa-apa, ambil je kat belakang ea”. Pelawa Hafsah.

Aku menumpang di bilik Hasna di kolej 12. Kebetulan room mate dia balik kampung. Tidaklah aku kekok sangat.

Halilah mengangguk lemah.

Kami berjumpa di API.

Banyak jumpa kawan-kawan lama. Ye lah…dah lama tak jumpa…ada yang dah berubah,ada yang static…macam-macamlah..waktu nilah banyak mempengaruhi kehidupan kita..yalah dewasa yang berfikiran separa matang.

Nawawi mengetuai perjumpaan. Mereka bercadang hendak membuka syarikat konsultan yang bercirikan islamik. Banyak perancangan yang aku dengar.

Perjumpaan habis sekitar 11.30 malam.

“Bat! Bat ke ni? Lain betul la…” sapa suara yang sudah lama tidak ku dengar mana-mana ceramah. Dahulu pemilik suara ni lantang berdiri di mimbar surau sekolah. Dan kini….bakal ustaz Jordan.

“Ha’ah. Bat la ni. Sihat Ustaz Khairi? Dengar dah nak habes belajar?” agak kekok. Mungkin sudah lama tidak bersua.

“Sihat. Yap. Dah nak habis…tapi nanti sambung di Jordan…er..Ustazah Bat bila nak habis? Penat Khai tunggu”. Budak ni memang nak kena. Agak-agakla depan orang. Ada yang kena sekeh kang.

“Lambat lagi. Tunggu apa nyer. Dengar kata dah nak tunang. Tahniah!”.

“Macam mana Ustazah Bat tahu? Tunggu Bat lambat sangat”. Sengaja bergurau gumamku.

“Ermmm…Bat nampak lainlah sekarang.. Nampak semakin…”. Aku sempat potong katanya.

“Apa yang lainnya..sama je. Cuma sekarang tak pakai spec dah”.

Aku hanya senyum.

Dia ingin memanjangkan perjumpaan ni tapi aku segera menamatkan perbualan bila nampak Hafsah keluar dari tandas.


************************************************

Keesokkan harinya, kami berjumpa di tempat yang sama. Di bilik kuliah. Hafsah lambat siap. Sakit perut katanya. Halilah dah hilang pergi jumpa Talib. Talib nak belanja sarapan katanya. Dia jemput aku sekali tapi aku menolak keras.

Aku melangkah sendiri ke API.

Alamak…….lupa nak tanya Hafsah kat mana perjumpaan tu. Kelas yang mana satu?

Aku selak beg sandang setiaku. Mana ni? Jangan cari pasal!

Tak bawala pulak. Aku selak lagi sesungguhnya. Tiada! Telefon di bilik Hafsah…

Aku terlihat satu bilik kuliah. Ni kot..besar API ni..takkan nak selongkar satu-satu kot.. tu la Ati! Cuai sangat. Telefon pun tinggal…napa tak usus kau yang tinggal…

Setelah yakin inilah bilik kuliahnya lalu aku melangkah masuk.

Terkedu sebentar. Ya Allah. Aku memang tergamam. Tanganku mula membeku. Lutut dah bergegar.

Satu suara menyergah. “Ha! Datang lambat! Awak ingat sekarang dah jam berapa? Sesuka hati datang lambat! Salam pun tak bagi”.

Jantungku macam nak berhenti. Apakah patut aku terus keluar berlalu begitu sahaja. Tidak! Lepas minta maaf baru aku keluar!

“Assalamualaikum..mmaaff..Saya..sebenarnya”. Gagapku dipotong suara bentakan dari lelaki separa abad ni.

“Sebenarnya apa? Alasan! Orang yang gagal selalu bagi alasan..macam kamu!”

“Tapi tuan..”

“Professor! Awak tak tahu cara hormatkan orang! Dah lah lambat datang. Ganggu kelas saya. Saya tak da mood nak ajar orang macam awak!”

Allah saja yang tahu berbalam hatiku saat tu. Semua tertumpu ke arahku.. aku menganggarkan dalam 100 orang dalam bilik tutorial sedang melihat tajam kearahku. Marah barangkali. Aku dah menghalang mereka mendapat ilmu…

“Prof..maafkan saya. Sebenarnya saya….”. dipotong lagi kata-kataku. Aku tidak diberi kesempatan.

“Apa lagi? Jaga anak?”. Gema tawa secara berjemaah.

Malunya aku…muka aku kalau diletak di tengah-tengah jalan, pasti kereta berhenti. Dah sama dengan isyarat merah.

“Awak tahu tak, pelajar macam awak ni yang tidak berdisiplin menjejaskan kualiti insan berilmu. Pakaian saja tidak melambangkan apa-apa. Tengok saja diri awak”. Sambil menunjukkan ke arah pakaianku.

Aku tahan air mata dari dirembes keluar. Ikutkan hati aku nak balas balik tapi ternyata dalam hal ni aku yang bersalah. Ya Allah, maafkan hambaMu ini. Lembutkan hati guru ini.

“Awak dah buang masa saya. Boleh awak ganti masa-masa saya yang hilang tu?!” marahnya lagi.

Aku hanya tertunduk. Tidak sanggup aku mengangkat muka.

“Orang bersalah macam nilah. Takut. Dan kamu semua jadikan ini sebagai pengajaran. Saya mahu kamu menjadi pelajar berdisiplin”.

Aku terpukul.

“Tidak pernah ada pelajar yang datang lambat kelas saya. Kamu yang pertama”. Aku termangggu. Ya Allah, besarnya ujianMu.

Aku sedekahkan Al-Fatihah kepada guru mulia ini agar reda kemarahannya.

“Baiklah. Kamu boleh keluar dari kelas saya sekarang. Saya tidak terima pelajar tidak berdisiplin macam kamu”.

Aku tersenyum lega. Tapi disalah erti oleh Professor berkenaan.

“Kamu boleh senyum lagi!”

Aku tidak bermaksud. Aku senyum kerana segalanya bakal berakhir. Dia tidak akan jumpa aku lagi selepas ni.

“Baiklah..sebelum awak keluar dari kelas saya, saya nak tahu nama penuh awak, fakulti mana, tahun ke berapa, tinggal di mana”.

Aku terkesima. Aku tidak mahu! Aku geleng kepala!

“Berani awak geleng kepala dengan saya?!”

Kedengaran penonton setia dari tadi menyampah denganku dan tidak kurang yang simpati padaku. Aku menuruti permintaan Professor itu. Aku berlalu kepadanya.

“Nama saya….”.

“Saya mahu kamu beritahu semua orang. Biar semua tahu”.

Aku memandang wajah tua itu dengan penuh simpati. Andai aku beritahu yang sebenar, bakal memalukan dirinya di depan pelajar-pelajarnya. Tidak!!

Sekali lagi aku menggeleng. Dan kali ni aku terpaksa mengeluarkan air mata dengan harapan dapat meraih simpatinya….tapi hampa…

“Awak ingat dengan air mata dapat ubah keputusan saya. Cepat! Jangan sampai saya hilang sabar!” sergahnya. Kuat! Tidak pernah aku diherdik sedemikian rupa.

“Cakap jelah. Buang masa betul la dia ni!” suara bingit ke telinga ku.

Aku mengangguk lalu aku ketengah DK di depan semua pelajar seramai mungkin dalam 200 orang. Terasa macam konsert pula…semua sedang tertumpu kearahku.

Sebelum aku mula bicara. Aku lihat kelibat professor itu dengan wajah yang sayu. Nasib yang bakal ditimpa oleh guru itu. Harap ada sedikit ihsan. Gagal!

“Bismillahirahhmanirrahim…” ada getaran di suaraku.

“Maafkan saya Professor. Jika ini yang Prof mahukan, saya lakukan”. Ujarku.

Semua memberi tumpuan yang sepenuhnya.


(edisi kali ni lmbt post disebabkan hal yg tidak dpt dielakkan...suresh, sori for make u wait so long...adik hasanah...jgn lupa ending dia...dramatik!!!)

0 comments: