Rabu, 5 November 2008

sambungan lagi..musafir cinta..

Aku ni dah lama pencen buat kerja busters ni. Zaman sekolah-sekolah dulu ye la. Tapi tak terfikir waktu IPT pun kena lagi. Aduh…nasib pengalaman lalu dapat diguna pakai sikit-sikit.

Kenapa mereka ni tak pakai akal yang Allah kurniakan? Belajar tinggi-tinggi..ish…silap..bangunan je tinggi..mm…tidak patut mereka buat begitu dalam tempat yang keras seperti itu.

Memetik tumbuhan sesuka hati..membuang najis ikut sedap..buang tuala wanita merata..lagi parah, tak solat! Leka sangat sampai dihutan. Seronok sangat. Lupa tanggungjawab sebagai hamba.

Tapi semua ni masih mampu aku hadapi dengan tenang..sehinggalah aku…

Masa ini, aku meminta bantuan sahabat-sahabat yang aku kenal. Adik-adik-adik yang aku rapat. Namun………Anastasia yang teguh berdamping denganku. Hanya dia. Pada ni, kekuatan aku hanya tinggal iman yang nipis kulit bawang. Barangkali lagi nipis. Tiba-tiba terungat ayat Furqan yang selalu dibaca usai solat.

‘Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala dari kebaikan yang diusahakannya dan mendapat siksa dari kejahatan yang dikerjakan……’ surah Al-Baqarah ayat 284.

Aku dipulau satu aspuri. Kesungguhanku untuk menerangkan hal yang sebenar tidak diendah. Hanya apabila kes hysteria berlaku. Barulah ada yang mendengar kata-kataku. Bagaimana harusku tahan dalam perasaan yang berbaur ini Ya Tuhan?

Aku ajaran ketua sesat! Lantas aku teringat kata-kata budak di koperasi tempoh hari…Arghhh..kenapa jadi macam ni?

Tak pa…sabar..fokus dulu yang ini…

Yasmin….seorang gadis yang kenit..terpaksa dikuarantin di surau. Apa tidaknya..setan kuasa kuda belang. Sekali menjerit, satu asrama bergema.

Ish.. lagi dasyat aku tampar dia. Buat kali pertama seumur hidup di depan kolej putera pulak tu…

Dia lari dari surau bila ayat Ruqayyah mula dipasangkan. Ghost buster yang lain ke tandas sekejap. Hanya aku dan Yasmin. Apalagi. Dengan kudrat yang sisa, aku berlari ala Asafa Powell. Dah lah lari ke arah asrama putera. Pandai pula dia…

Tapi masa tu apala yang aku mampu fikir. Bedal je selipar sape-sape..dahla gedabak macam mickey mouse, tercabut pulak tu. Yang lain hanya memandang macam ada lintas lagsung tak berbayar. Diorang ingat ni olimpik apa..

Aku masa tu menjatuhkan badan ke atas badannya. Tiada pilihan. Dari lelaki yang jatuh? Lagi naya. Aku tahu dia sakit tapi apakan daya. Lagi geram, budak lelaki yang ketawa melihat adegan panas tu. Hantu betul. Aku doa ‘benda’ ni kena kat dorang baru tahu.

Pang!!!! Aku tampar sekuat hati. Tiba-tiba senyap. Budak lelaki juga senyap. Lantas aku meminta bantuan mereka untuk mengangkat mereka menggunakan sejadah.

Insiden hysteria walaupun banyak memenatkan hidup tapi membuka rahmat buatku. Bukankah apa yang berlaku ada hikmahnya. Kita yang perlu pandai menafsir…lantas aku muntahkan rasa itu di sebuah ijtima’ tergempar asrama.

“Assalamulaikum. Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Penyayang. Terima kasih kerana anda semua sudi berkumpul di setiap level pada malam ni. Tidak ada yang tertinggal langsung dalam bilik. Kenapa? Takut ea?” ucapanku agak ketat dan lancang.

Aku teruskan.

“Selama seminggu ni kita dikejutkan dengan insiden hysteria. Sangat teruk sampai saya terpaksa isytihar darurat. Hmmm..terima kasih.”.

Lama aku diam.

“Bukan kepada kamu tapi terima kasih kepada makhluk ghaib tu. Setan ke hantu ke apa-apala..”. Ramai yang terkejut dengan ungkapan pedasku. Mungkin ada yang fikir aku gila…

“Kalau tidak kerana makhluk-makhluk ini, saya mungkin tidak berada disini. Agaknya dalam lokap ISA”. Aku menahan rasa.

“Terkejut? Jangan pura-pura terkejut.”. Suaraku semakin nyaring. Aku berada di level 5 bagi memusatkan suara ke semua level yang ada 10.

“Sepanjang saya memegang jawatan, inilah yang paling mencabar. Saya dituduh ketua ajaran sesat. Kamu tahu tak apa maknanya tu? Lari dari syahadah! Macam-macam telinga ni dengar”’ sambil menunjukkan telingaku.

Aku menahan rasa. Sebal!

“Keluar belajar kitab malam-malam la, naik motor dengan lelaki dibolehkan la, minum air Yaasin syirikla..dan segalanya.. saya nak tanya kamu. Ada bukti? Ada!!! “

Aku gagal pertahan emosi. Muka dihiasi dengan pembuluh darah.

“Dan lagi, ada ke saya pernah keluarkan arahan pakai macam saya? Tudung 60 bidang ni? Ada?! Gila ?! saya tidak sedungu itu. Saya hanya larang kamu tidak menutup aurat sepenuhnya. Jangan pakai ketat-ketat. Jangan gantung poster, keluar baca Yaasin. Jangan mandi waktu azan. Yang uzur buang kotoran di tempat yang sepatutnya. Tapi kamu???” aku terhenti.

Aku diam seketika. Air mata tidak dapat dibendung lagi.

“Saya minta maaf kalau saya banyak buat silap selama menjadi Ketua Umum sesi ni. Saya buat sedaya mungkin. Saya hanya menjalankan amanah dari Allah. Sebagai muslim, kita kena pegang al-Quran. Baca selalu dan pegang ayat-ayatnya. Solat kunci kejayaan kita. Insya Allah segala apa yang kita idamkan akan Dia tunaikan kalau kita bersungguh. Maafkan saya terlalu emosi hari ni. Dan juga maafkan saya sepanjang saya berkhidmat sebagai KA. Dengan ini saya Muzlifah Batrisya Ahmad Syafie meletak jawatan bagi sesi kali ni”.

Dengan perasaan hiba aku melepaskan jawatan sebelum tempohnya. Terus aku berlalu menuju ke bilik.





*********************************************

Selepas Faizah berlalu, aku dikejutkan dengan mesej.

Assalamualaikum. Semoga ramadhan kali ni tmbhkan
iman kita dan mndpt redha Allah.


Dia?

Aku membiarkan sahaja. Lama aku tidak mendengar berita darinya. Dan lagi bunyi mesej. Dari dia ka?

Salam Ati. Malam ni kita jumpa? Mustika nak cakap sikit.
Lepas terawih k. Kat surau. C u.


Mustika? Mm..apala dia nak cakap. Kat surau pula tu. Macam tak boleh pergi bilik aku.

Selepas terawih, aku segera ke surau. Kelibat Mustika sedang menunggu.

“Kenapa ni Mus? Macam kat bilik kita tak boleh jumpa”.

“Ada hal penting. Privacy. Macam ni. Bila habis belajar?”

Aku mengangkat kening ala-ala Ziana Zain.

“Cik Hani Mustika…kita kan satu batch. Soalan tu releven ke tak Mus rasa?” aku menyoal dirinya kembali.

“Alamak…lupala. Ok2, lepas ni, nak sambung degree ke?”

Aku tambahkan kadar kenaikkan kening tapi versi Muzlifah Batrisyia Ahmad Syafie.

Segera memahami maksudku. Ok. Sebenarnya……tentang abang Wahid……”.

Sebaik saja aku berjumpa dengan Mustika, aku terus balik bilik. Ngantuk. Di atas katil yang empuk ni….terngiang suara Mustika di surau tadi.

“Kenapa denga dia? Sakit?” sengaja berbahasa bahasi.

“Ati tau kisah dia macam mana?”

“Manalah nak tau. Tak ambil tahu pun. Tapi adala juga dengar dia nak kahwin dah lepas belajar ni….baguslah tu..dia pun umur dah berapa..wajib sangat dah…”, tingkahku.

“Ha? Nak kawin? Dengan siapa? Tak tahu pun…” muncungnya memanjang. Aku kerat 5 baru dia tahu.

“Manala nak tahu cerita tu betul ke x. Dah kata pun dengar cerita. Ala, biasalah gossip-gosip orang glamour macam dia”. Tingkahku.

“Ati tahu, abang Wahid hanya berbuka kat masjid je selama ni. Takda duit nak beli makanan. Sebab tu orang masjid sangat kenal abang Wahid. Abang Wahid rajin bantu pakcik-pakcik kat sana”.

Aku tekun mendengar. Sungguh aku tidak tahu akan kisah hidupnya.

“Sebelum ramadahan, boleh kata tiap-tiap hari puasa. Sahur dan berbuka hanya sekeping roti yang dibelah dua. Hai Ati, siapalah yang tak tersentuh”.

“Kenapa sampai macam tu? Kita kan ada tabung. Kenapa tak mohon? Menyeksa diri tu namanya”. Aku bebel.

“Kan susah kalau kita nak buat ibadat. Kesihatan juga kena jaga. Kalau sakit nanti siapa susah?”

“Ati juga yang susah”. Spontan betul bibir dia ni. Kang hilang gigi baru tahu.

“Banyaklah Mus punya susah. Semua orang yang susahla”.

“Hmmm…Berbuih abang Mubarak tu bagitahu dia. Dia tak nak. Katanya nak rasa kesusahan para sahabat dahulu dan proses tarbiyyah. Nak bagi pinjam duit, dia tak nak berhutang. Entahlah. Sebab tu Mus selalu belikan makanan untuk abang Saiful setiap hujung minggu. Ada pasar malam kan…” syahdu Mustika.

Mmmm…ada point tapi….entahlah caranya kena atau tidak..arghhh..dalam proses tarbiyyah, memang bnyak menguji tahap iman dan diri. Dari diri kita yang nak atau tak nak sebenarnya. Hebat sungguh pemuda itu dalam halaqah tarbiyyah.

Saiful Amir Binoor Wahidulzaman. Ketua pedang dengan cahaya satu zaman. Indah namanya seindah pemiliknya. Siapa yang tidak kenal dia? Semua kenal. Boleh dikatakan, siapa yang lihat wajahya, pasti ingin melihat damainya wajah itu sekali lagi. Ramai gadis yang meminatinya. Lebih dari bilangan tangan kakiku yang normal ni.

Yang terbaru aku dengar pasal Kak Fatimah. Setiausahaku. Kalau mereka bergandingan, pasti secocok. Padan. Cantik dan tampan. Lagi pula Kak Fatimah memang sudah sekian lama meminati pemuda itu.

“Dah ke? Itu jeke Mus nak cakap? Ingat apala tadi…okla…dah ngantuk..jom balik”. Aku menuju ke pintu surau.

“Kejap..ada lagi..sebenarnya..”

Langkahku mati.


(buat adik hasanah..tq sebab tunggu)

0 comments: