Ahad, 9 November 2008

sambungan lagi..musafir cinta..

BAB TIGA


Dah 2 tahun berlalu. Cepat benar. Aku kini menyambung pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda. Cepat masa berlalu. Dan kini aku di tahun ke 3. Lagi setahun. Di kampus yang baru juga aku tetap mengaktifkan diri dalam pelbagai persatuan. Memang dah menjadi kebiasaan. Tak boleh nak dok diam. Mati kutula jawabnya.

Aku mengambil peranan dalam MPM. Memang berbeza sewaktu di kolej dahulu. MPM tidak ada. Yelah, kolej swasta. Tidah se’gah’ ipta diseluruh Malaysia. Namun, aku bersyukur. Banyak yang aku cedok pengalaman dan ilmu dari sana..tempatku bermula…dan kini aku berada di ipta..suasana memang berbeza.

Agak lama untuk sesuaikan diri. Yalah, nak sellidik lagi..macam agen 007. kita kena pandai baca situasi..pandailah konon…

Agak sedih bila Anastasia tidak berjaya habiskan pengajian. Ada satu paper sangkut. Aku tetap tunggu dia di sini. Rezeki Allah..mana tahu..dia lebih bertuah dari aku nanti..Amin…

“Ati, nanti tolong buatkan I surat. Panggil semua ahli meeting kat aras 16. hari jumaat ni jam 4.30 petang. Jangan lupa tempah makanan”. Arahan Naib Yang Dipertua.

Aku amati setiap butiran dan zahirkan di dalam diari ku. Terus aku ke lab untuk menaip surat. Jarang aku tangguhkan kerja. Alamat nanti, bertimbun kalau tak beres.

NYDP………..hmmmmm

Pelbagai cabaran bila aku memegang pose sebagai setiausaha MPM. Banyak. Tapi mungkin dah biasa dengan ancaman lagi dasyat sebelum ni, cabaran yang datang tidak banyak memberi kesan kepadaku.

Mugkinlah sebab aku ‘begini’…jadi mereka risau akan ada agenda yang tersembunyi..memang pun….aku ingat lagi bila dia memintaku untuk tukar posisi dengan bendahari.

“U kan budak akaun dulu kat sekolah, so tak salah U ambil expertise U and apply sebagai bendahari”. Dalam hati, apply pelai buah lai aku tetap taknak.

Dan lagi U praktikal sem depan. So nanti takde orang nak replace U. Kena dari sekarang so that load kerja U nanti orang lain biasa”. Menyampah aku dengar alasan yang sama.

“More, I taknak lah ganggu U kan. I mean U macam ni, susah nak ikut I ke mana-mana. Bukan I segan nak bawa U. U la..mesti taknak keluar malam-malam kan”. Memperkuatkan hujahnya.

Dia ingat aku apa? Diam lembu cucuk hidung. Sorila beb! Wuish, pandai ber’beb’ juga…sejak menjak belajar kat sini, entah perkataan diluar alam cakerawala aku dengar.

Aku budak pendidikan tak boleh buat secretary ka? Dah dia tu ambil akaun kenapa jadi NYDP. Pegilah cari bendahari nun. Bukannya aku. Boleh je budak treasury tu minta tolong aku kalau dia nak. Bukan susah. Nak buat bajet ka, proposal ka.. tak logic ikan buntal betul!Aku ambil akaun masa sekolah dulu. Zaman tok kaduk....

Aku nak pegi praktikal….then dia bole appoint somebody untuk assist dia. Tapi hanya aku yang tentukan siapa. Banyak cekadak Dondang sayang dia…ewah…

Bab nak keluar malam…aku professional la wei…dah ada kerja, aku boleh je nak keluar malam-malam. Sampai pagi pun takpa. Atas alasan business matter.
Tapi kalau saja-saja nak minum kopi goyang kaki, SORI!!!!! Taip surat kat rumah ja…

Aku bantai semua tu di dalam mesej.

Di hanya reply:

Ok sis. U said so. Sori k. hope we can be a best couple. Nite.

“Ha….termenung! ingat pakwe la tuh”. Sergah Halilah.

“Eh, macam mana kau tahu ni”. Saja melayan repek.

“O…tak bagitahu aku pun”. Rajuk Halilah.

“Buat apa nak bagitahu aku. Boya pren aku semua ko kenal”.

Halilah ketawa. Dah setahun kami serumah. Sebilik pula. Dia kenal sangat perangai aku. Tak pernah nak borak pasal lelaki. Sebab tu dia suka sakat aku.

“Eh Ati, malam ni teman aku. Aku nak jumpa kembar aku kat MC”.

Aku hanya mengangguk tanda setuju.


**********************************************


“Lamanya Hal? Mana dia ni? Kawan aku dah nak sampai..aku pi dulu. Nanti kau jumpalah twinie ko ek”.

“Ala. Kejap jer. Aku malu lah. Dia bawa kawan. Ko tggulah kejap lagi. Tengah solat kot”. Rayu Halilah.

Aku mesej Munada agar bersabar sekejap. Tiba-tiba nampak kelibat dua orang pemuda dalam kesamaran cahaya lampu jalan menuju k earah kami. Aku mengundurkan diri dan memberi peluang kepada Halilah untuk berjumpa kembarnya.

Mana satu ea? Yang letak pelekat kat leher macam nak pergi bajak sawah tu ker? Mungkinla kot…

Ha! Memang betul.

Lama pulak dorang ni lepas rindu. Hish!

Aku bersandar di motor baru milik Halilah. Sedang best kuis-kuis tanah, ada makluk datang ke arah ku..semakin dekat, semakin aku jauh.

Kembar Halilah! Bukan nak bagi signal dulu. Dia nak tengok motor Halilah.

“Mu dok cuci ka mek?” dengar loghat timur dengan jelas.

Malas nak dengar. Aku hanya risaukan Munada. Mesti dia dah bertukar menjadi monster sekarang.

Seolah mengerti, mereka nak pergi. Tapi tiba-tiba…

“Ati! Mai sat. Bawa helmet tu. Talib nak tengok”. Aku menjegilkan mata di belakang mereka. Halilah seakan mengerti.

“Sorilah yang. Kami lambat. Ada hal tadi. Huhuhu”. Ikhlas ku agar diberi pengampunan.

“Banyaklah hang punya sayang. Tak pernah-pernah hang lambat. Ni buku hang”.

Bunyi telefon Halilah. Pemanggil tu kena marah dengan Halilah.

“Ati, jom balik. Talib tinggal barang”.

Aku minta berlalu dari Munada.

Aku memesan lagi pada Halilah. Jangan berhenti di depan mereka. Tapi betul lah kata orang..lagi dilarang semakin dibuat.

Dahlah tersangkut jubahku dekat pedal kaki tu. Adussss….malu bangat pok…buat muka selamba. Cover doble crim!

Aku menjarakkan diri dari mereka semua. Tidak mahu mendengar butir bicara. Dan seteru dengar azan Isyak..menambahkan ketidakselesaan.

Aku memandang Halilah. Zapppp! Petir!!!! Terpandang pula kawan Talib.

Dia pun sama. Sepantas kilat atau lebih pantas barangkali. Aku memalingkan pandangan. Aku semakin resah. Cepatlah Halilah!!!!

Seakan mengeti. Mereka minta izin pulang. Fuh…lega. Tapi ni tak boleh jadi! Adakah patut mereka nak pergi selepas kami pergi. Alasan bahaya anak dara jalan keluar malam-malam.

Tau pun! Yang korang ajak jumpa malam tu sapa suruh! Geram hati dinasour ni!! Aku tak nak. Biar mereka pergi dahulu. Susahlah aku nak naik motor! Dah la depan-depan motor dorang. Gila! Aku taknak!

Halilah seakan bersedia. Tidak mengerti akan ketidakrelaanku. Aku akur. Dengan spontan aku mulakan bicara.

“Boleh pandang belakang?”. Mereka menurut. Walaupun aku kenakan track-suit didalam, tapi nak buka jurus tu malulah..

Bunyi deruman terus mengaum……aku punya perhitungan dengan Halilah!


***************************************************

BAB EMPAT

“Ati, aku sakit perutla. Senggugut”. Bisiknya.

“Kejap ea. Aku cari tempat duduk. Kesian kau Hal”.

Spontan aku terpandang tempat yang kosong. Sebaik aku pergi, tiba-tiba ada mamat mana duduk sesuka lalat dia.

“Saudara, boleh saya guna tempat duduk ni? Kawan saya tak sihat”. Aku mulakan dengan sopan gadis melayu.

“Hah, kalau saya dah duduk, jangan harap saya nak bangun balik. Taktik lama. Pergi cari tempat lain!”. Muntahnya. Semua pandang. Malu.

0 comments: