Jumaat, 12 Disember 2008

episod seterusnya...musafir cinta

Aku terkejut mendengar suara pekikan tu. Macam kena rasuk apa mamat ni…

“Saya tak peduli. Awak asingkan juga. Kalau tak saya saman syarikat ni dengan awak-awak sekali”.

Kesian budak tu.

“Yang awak ni cik, gelak-gelak…takde kerja lain?!”.

Hailo!! Kenapa aku yang kena? Aku bukan buat apa-apa pun.

“Saya buat apa? Saya gelakkan encik ker? Ada bukti?”

Semakin jelas muka pemuda ni. Aku pernah lihat wajah ni. Tapi samar-samar. Lupa ingatan sekejap.

“Awak jangan nak main-main pula. Kang dengan awak-awak sekali saya saman!”.

Ni dah melampau! “Saudara, awak ingat restoran ni bapa awak yang beli?”

Mungkin terkejut dengan perkataan yang keluar dari mulutku.

“Awak ni memang otak tiga suku betul. Awak tak fikir ke pihak adik ni macam mana? Dia buang daging, maksudnya, tiada dalam pakej yang disediakan!”.

Sengaja aku muntahkan marahku pada orang yang tak tahu berbudi bahasa. Berbudi bahasa! Ya…ingatanku pulih kembali. Mamat rambut ketak dalam bas tempoh hari!

“Dan lagi macam mana dia nak kira? Bayar lebih kang awak pula bising..ada hati nak bawa ke court. Awak kalah teruk tahu tak! Tak baca arahan ke? Ni bukan kedai burger tepi jalan encik oi,”.

Dia hanya diam. Lancang mulutku berkata.

“Awak tak boleh fikir dengan kewarasan minda ker? Awak beli satu set, then buanglah sendiri. Itu pun susah ker? Benda yang simple saja nak susah-susahkan!” hamburku.

Tangannya hampir ke pipiku. Spontan aku melafazkan bismillah. Aku tutup mata. Memang salahku. Hukuman mulut yang celupar memang penampar.

“Eh mana dia?”

“Dia dah pegi kak. Terima kasih”. Penghargaan darinya.

Aku raba pipiku. Nasib…kalau tak, kesian pipi ni..huh! memang dasar lelaki rambut ketak!!! Aku ingat sampai bila-bila….

******************************************

“Kenapa kau ni Fik? Asyik marah jer..tak pernah tak marah. Rimas tau tak!”

Aku malas nak cerita. Biarkan sahaja. Nanti kau..aku jumpa lagi, tahulah nasib kau!

“Dahla..aku nak keluar ni. Nak pesan apa-apa tak?”

“Macam biasa”.

“Fikri-fikri…”, geleng Fathi.

Abrar Fikri bin Umar. Memang baran orangnya. Satu kampus tahu. Yang peliknya dengan perempuan dia baran. Dengan laki tak pula. Biasa je. Dia kata perempuan ni leceh.

Fikri anak orang berada. Anak Dato’ tapi dia tak pernah tunjuk ciri anak Dato’. Ramai yang tidak tahu tentang status sebenar dirinya. Dahlah kaya, pandai pula tu. Setiap semester dekan. Ulat buku…

Ramai yang tertarik pada ketampanan yang ada pada dia tapi tidak pernah dia salah guna. Kerana dia tahu akan hilang jua. Dia juga kerap ke masjid memenuhi tuntutan jemaah. Jadi, siapala yang tidak terpikat..

Pernah ditawarkan ke Syria tapi ibunya melarang. Al maklum..anak tunggal. Siapa yang sanggup lepaskan…rezekinya dapat belajar di Universiti Putra Malaysia disambut baik.

“Ah…gadis itu. Berani dia kata aku tiga suku!” monolog sendiri.

Dah masuk dua kali aku jumpa gadis tu. Semua dalam keadaan yang baran. Gadis itu…siapa?

Aku hampir mengangkat tangan kepada seorang wanita. Ah! Dia yang salah. Siapa suruh mulut lancang!

Tapi aku tak patut bersikap macam tu. Memang betul kata dia. Kan senang aku beli satu set dan asingkan. Kenapa aku tak fikir? Bodoh juga!!

Kesian gadis tu..aku hampir menamparnya…Ya Allah…nasib aku disedarkan dengan kalam Mu… aku terdengar gadis tu berbisik kalam Bismillah.

“Awak ni memang otak tiga suku betul”.

Mata gadis tu membulat. Mata hazelnya berdarah merah akibat tahan marah.

Lembut tapi amat tegas….

Wei Fikri! Kau kenapa! Gila!

Tapi aku harus jumpa kembali gadis itu..minta maaf!!

Ya Allah……….temukan aku dengan pemilik mata hazel itu…


************************************************

BAB ENAM

blablablalalalalala..................hehehehe..



(maaf..bersambung lagi...saya da program nanti..lama sikit nanti xon9...sori suresh.. but i will continue yr request next time..k..continue yr research..)

0 comments: