Selasa, 6 Januari 2009

Kesediaan Menerima Calon Pilihan ALLAH...

Assalamualaikum buat semua sahabat yang dikasihi... adoi...lama rasanya tak post artikel baru..maafkan saya suresh ...4 your new episode of 'musafir cinta', I will continue it but sori not now..sori ya...=(

Dalam beberapa bulan yang lalu, dalam bulan 11 dan 12....bnyk aktiviti yang saya kena hadiri..jadi masa untuk berteleku didepan notebook kesayangan saya ini tiada masa..perkataan "tiada masa"....hmmmm....terbaca dalam sebuah artikel mengenai masa..sekadar coret apa yang tersimpan dalam medula otak saya..

"Masa itu pada hakikatnya tidak ada. Cuma ia dikatakan ada apabila dikaitkan dengan sesuatu yang telah ada".....adoi...macam mana lak ni..tak paham oden..maksud hempedu hati saya (hehehe) mengolah, peluang memiliki sesuatu tempoh waktu hanyalah seketika dan sejenak. sesekali terlepas peluang atau kesempatan, maka haram akan berpatah kembali kecuali dengan izin ALLAH...

Manusia akan terperangkap dengan dua masa iaitu masa yang telah berlalu dan masa yang akan datang. masa yang lalu penuh dengan kenangan dan masa yang akan datang penuh dengan impian...

Abu Dzar al-Ghafiri r.a ada berkata:"Dunia ini hanya 3 saat. Satu saat telah terlewat, satu saat yang sedang kau lalui dan satu saat lagi belum tentu kau sampai atau tidak. Oleh kerana itu sebenarnya kau miliki satu saat sahaja kerana maut itu datang dari saat ke saat".

Jadi diriku...aturlah masa dengan sebaiknya...sibuk2 pun, kena pandai uruskan masa. Jangan jadi di kalangan orang yang rugi. Seperti menurut Ibnu Abbas r.a bahawa Nabi SAW telah bersabda: "Dua nikmat paling besar yang tidak diambil peduli oleh kebanyakan manusia iaitu nikmat kesihatan dan kelapangan masa".

Dalam saya banyak menghadiri program2, sempat juga menghadiri walimatul urus sahabat2....hah...tajuk inilah yang sebenarnya saya nak bawa..tapi terulas pasal masa... takpa la noh..sekadar share...hehuha...

Bila tgk sahabat2 yang dah berkeluarga, memang terasa diri ingin memiliki keluarga sendiri. Apabila kita bernikah dan diberikan pasangan hidup, sebenarnya itulah calon yang terbaik yang Allah pilih untuk kita. Setiap pasangan harus menerima keputusan Allah itu dengan redha dan syukur. Dengan cara ini, kita akan dapat hidup saling kasih mengasihi...

Baru-baru ni..."Kak..saya nak tanya..kalau lelaki tu baik tapi kita tak suka dia tapi ada lelaki ni taklah baik sanat tapi kita suka..macam mana ea?".. soalan tu sebenatnya tidak perlu saya jawab...Nabi s.a.w bersabda: Apabila telah datng memninag lelaki yang kamu (wanita/walinya) percaya akan agamanya dan kejujurannya, maka terimalah pinangannya. Sebab jika ditolak maka tungggulah terjadinya fitnah di bumi dan kerosakan yang besar".

Jadi kepada semua yang sudah ada calon dan dijadikan calon, saya selitkan pandangan Ustaz Abd Rahim Nasir, pembantu imam di masjid Asy-Syarif, Simpang Tiga Gombak sebagai rujukan...saya tahu dalam blog2 sahabat lain macam2 tips..saya hanya ambil yang ringkas sahaja...TAPI maafkan saya ni hanya untuk mencari calon suami... untuk isteri, better kaum adam yang ulas..sebab kacamata(atau yang tidak pakai) mereka berbeza dari kaum hawa...

Merisik akhlak calon suami sebagai penanda aras munkin ada perkara yang boleh diperhati dan diselidiki:

1) Cara dia bercakap. Misalannya adakah dia suka memebri ucapan salam atau lebih kepada 'hai'. Adakah nada cakapnya merendah diri atau sebaliknya.

2) Hubungan dia dan keluarganya. Adakah dia bermasalah atau tidak. Ini sebenarnya penanda aras yang sangat baik untuk akhlak seseorang.

3) Risik hubungannya dengan rakan sekerjanya bagaimana.

4) Risik juga hubungan dengan jiran setempatnya bagaiman. Misalnya adakah dia disenangi oleh jirannya atau sebaliknya.

Pendapat peribadi saya menegnai pandangan ustaz ini, amat baik. walaupun kita tidak layak untuk menilai keperibadian seseorang itu, namun kita perlu tahu akan sifat dan mengenali pasangan atau calon itu. Bagi kaum adam yang mencari zaujah pula, sudah pastib berlist panjang kriteria yang diinginkan.

Terpulang....namun, bagi saya...bilamana kita inginkan yang terbaik, kita juga perlu jadi yang terbaik(saya belum terbaik lagi =(...dan berusaha dalam mencari kesediaan kita dalam menerima calon pilihan ALLAH...



Itu sahaja.. len kali sambung lagi...

coret2,
FaQiR iLLaLLah

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Salam..

Satu posting yg sgt baik..mungkin sudah lama tidak menulis agaknya, jadi agak menarik buah isi tulisannya kali ini..

Begitulah hendaknya dlm kita mencari pasangan hidup..

Pilihlah seperti saranan Rasulullah, dan bukan saranan sendiri..kelak binasa diri..

Wallahualam