Ahad, 15 Februari 2009

sambungan lagi...musafir cinta


“Kenapa kau ni Fik? Tak sedap punggung ni..pening la tengok kau ke hulu hilir” cetus Fathi.

“Ifah…aku mesej tak balas. Aku call tak angkat. Siap off lagi. Aku buat salah apa ni Fat”. Lemah suaranya.

“La…kau ni..macam kemaruk cinta pula..bukan korang bercinta pun..mungkin dia ada hal kot. Luar coverage ker”.

“Dah dua hari Fat…dua hari..”.

“Bukan dua tahun…aku tak faham la kau ni..kejap kau tak suka dia tu, kejap kau take care pasal dia..hei, banyak lagi gadis kat luar sana yang gilakan kau la..dah dia pun macam acuh tak acuh jer dengan kau..yang kau…”.

“Dah Fat…aku tak nak dengar..kau tak faham..dia istimewa..aku..aku..”..

“Aku apa! cepatla..penat aku tunggu kau nak buat confession ni”.

Aku hanya geleng…” Tak de apa-apa”.

Aku sukakan dia! Argh..susah nak cakap..walaupun aku tahu yang aku memang tidak berpeluang dengan gadis bermata hazel itu, tapi hatiku tak boleh nak nafikan. Aku semakin senang dengan gadis bernama Muzlifah Batrisyia.

Memang aku jarang berhubung dengan gadis itu..atas permintaannya. Dalam sebulan dalam 3-4 kali kami berhubung. Dia banyak mengajar aku asas pergaulan yang sebenar.

Muzlifah Batrisyia Ahmad Syafie. Hmmm…

Perkenalan yang tanpa diduga kini membawa rahmat dalam hidupku. Aku sangat bersyukur dapat menjalin persahabatan dengan gadis bermata hazel itu.

Tidak dinafikan..kental sungguh hatinya..macam besi..aku pernah nyatakan hasrat untuk jadikan hubungan lebih serius tapi dipandang sepi olehnya. Dikata aku bercanda.

“Heh..dahlah anak Dato’ Omar..jangan nak main-main. Awak tu bukan saya tak tahu..nak kenakan orang nombor satu.” Itulah jawapan yang sering aku dapat. Apa, teruk sangat ke aku ni?

Hensem pun hensem..kalah Brad pitt..nak kata banyak duit, mama dan papa aku punya..mm..tapi aku akui, bukan itu jadi ukuran dalam menetapkan siapa pasangan kita.

Banyak yang perlu diutamakan dulu dalam hidup katanya..terutama tentang dakwah..

Dan aku juga kini dah menjadi ahli usrah tetap..memang atas saranan gadis itu tapi aku memang berminat dari dulu lagi sebelum kehadirannya Cuma tidak ada masa.

“Abrar, kalau kita peruntuk masa dengan buku boleh, kenapa tak boleh sejam dua untuk Islam? Kita dah ambil masa belajar dalam kelas, study group, revision, takkan untuk Islam takde langsung?”

Aku pegang kata-kata itu sehingga saat ini. Memang benar setiap inci butirannya. Aku terlalu tamak sampai lupa mencari masa untuk bersamaNya.. dakwah yang menuntut setiap khalifah agar memartabatkan dan melindungi Islam walau terpaksa korban nyawa..macam palestin..

Tapi sejak dua hari yang lalu, perasaanku tak tenang..macam ada sesuatu yang berlaku. Aku hubungi papa dan mama, tiada apa yang berlaku. Mungkin Ifah? Aku banyak kali cuba tapi tak dapat. Off!!

Manalah awak pergi Ifah? Harap awak sentiasa sihat dan dalam rahmat Allah…

***********************************************


“Ye kak..saya ok..takde apa. Cedera sikit. Tapi bahagian mula agak teruk sikit. Koyak sikit”. Aku terangkan pada Kak Mardhiah.

“Ati…akak risau. Akak tak boleh tido..akak asyik tengok gambar kita berdua jer. Nak pegi ziarah akak tak tahu alamat. Ati buat akak risau”. Syahdu suaranya.

“Maafkan saya. Saya suruh adik off handset. Tapi tak sangka dia forward dulu kat kawan-kawan sebelum dia offkan. Akak jangan risau. Saya cuti seminggu ni ha”. Aku sukar untuk membuka mulut.

“Ok..takpe..rest ea. Nanti akak datang ziarah”.

Sejak peristiwa 2 hari yang lalu, aku banyak terima kunjungan kawan dan saudara. Selekoh tajam yang licin agak menyukarkan ayah mengawal kelajuan motor. Lantas terheret. Ayah tidak cedera teruk sangat. Cuma aku yang luka banyak..

Enti macam mana? Dah ok ker? Ana risau ni

Ana tak de pe2. cedera sikit jer. Masih boleh gerak. Cakap jer
susah sikit.



Dah makan ubat? Jangan lupa makan ubat. Luka bengkak tak?

Bengkak. Macam pingpong dah. Ana letak antiseptic jer.

Sian enti kan. Jaga diri ea. Makan ubat jangan lupa.

Ok.

Ana taknak ganggu enti berehat k. Assalamualaikum.


Muhammad Lutfi Buroq.

Begitulah syadid dirinya. Aku amat senang akan itu. Dia lain dari yang lain. Sangat bersungguh dalam proses pentarbiyyahan diri dan perjalanan dakwah.

Aku sangat bertuah bertemu dengannya…hingga kini aku tidak tahu rupanya.. suaranya.. segala tentang dirinya..yang aku tahu nama penuhnya, anak sulung, ambil Bachelor in Science gy….entah apa..susah nak sebut..

Dia sudah pun memberitahu hasratnya ingin menjadikan aku permaisuri hatinya..hingga kini aku belum ada jawapan mutlak.

Deringan selawat. Naim ingin memperdengarkan bacaan doa kepadaku.

“Enti dengar ana baca ek. Nanti tuam kat bengkak tu”. Naim memberi doa surut bengkak.

“Enti dengar tak?”. Bila aku tiada respon.

“Ana dengar”. Aku sukar untuk bercakap sebab kondisi bengkak mengambil alih keupayaanku untuk berpetah dengan lancar.

Mamat ni memang nak kena. Aku dah mesej jangan call. Aku susah nak respon nanti. Ish..mesej sudah..tangan aku ni masih boleh berfungsi dengan baik lagi.. Ati…dah untung orang nak bagi doa tu…tak bersyukur…

Memang banyak giler mesej masuk..tak larat nak balas tapi aku tetap kena balas..kalau tak nanti dorang risau..ada satu mesej yang bertalu-talu aku dapat masa off dulu.

Abrar Fikri Umar! Kesian dia..aku mula memicit key pad.

Assalamualaikum. Maaf Abrar. Saya tak sihat beberapa hari
ni. Jangan risau ek.


Tiada balasan. Marah barangkali. Tak pelah. Mungkin dia ada hal.

Dalam jam 9.00 malam aku dapat panggilan darinya. Aku taknak angkat. Macam mana ni? Nanti dia dengar suara aku. Wawa…aku biarkan ia berlalu.

Cuti tinggal dua hari je. Aku berehat dirumah sepuasnya. Melayan tamu yang melawat aku. Best jugak ya..banyak dapat hadiah..hehe…keadaanku pun semakin pulih. Bengkak semakin surut.

“Assalamualaikum”. Aku beri salam pada pemanggil itu. Menghentikan pembacaan buku ‘ Ketka Cinta Bertasbih’.

“Waalaikumussalam. Apa kabar Ifah? Lama tak dengar kabar. Saya kol dan mesej, no respon”. Sayu.

“Maafkan saya Abrar. Saya tak sihat beberapa hari ni”.

“Awak sakit apa? Takkanlah sakit langsung tak boleh cakap kot”. Menyindir. Mamat ni kang ada yang duduk icu kang.

“Memang. So?” aku mula menyirap bila dituduh sengaja. Tapi memang sengaja pun.

“Awak buat saya risau. Tak senang duduk”. Jelasnya.

“Tak senang duduk, berdiri”. Sengaja keruhkan keadaan.

“Takpelah. Maaflah ganggu awak malam-malam ni. Saya ada kerja. Assalamualaikum”.

Aku tak patut buat macam tu. Jahat juga aku ni..

“Err..maaf..sebenarnya 5 hari yang lalu saya accident motor dengan ayah. Ayah tak pa-apa. Tapi saya agak cedera teruk sikit terutama bahagian muka sebelah kanan. Terseret jalan. Bengkak macam bola pingpong. Susah nak bercakap. Sebab tu saya tak jawab panggilan awak mahupun sesiapa. Maaf. Waalaikumussalam”. Aku terus matikan talian.

Kedengaran bunyi deringan lagi tapi aku biarkan sampai ia senyap sendiri.

Maafkan saya Iffah. Saya terlalu emosi. saya
tlalu risaukan awk. So, skrg mcmana? Dah ok?

Alhamdulillah. Dah smkn pulih. Tapi tang muka…

Mesti dah tak comel kan..hehehe

Eleh..lagi bagus..saham turun..takdelah org kacau.

Ye ker..kalau ada org kacau dan nak jugak amcm?

Mmg org tu buta! Mampu cari kain yang cantik, nak
kain yang buruk..huh

Bukan buruk..tapi bermutu tinggi..susah nak cari dlm
psrn skrg cik Iffah..

Ader je..malas nak cari..

Memang ader..tapi tak sama mutunya…

Banyaklah awknyer mutusamy..merepek..kuat sgt makan kerepek!


Aku faham sangat kehendak lelaki itu walaupun dia sampaikan dalam keadaan tersirat. Aku malas melayan lebih. Buat seolah tak faham…lagi baik..

Hmmmmm….

0 comments: