Rabu, 5 November 2008

budak tu nangis la...


“ Al-Quran sebaik penyembuh dan penyelamatkan? Ada tak ayat yang boleh buat orang suka kat kita? Kalau pengasih diharamkan disisi Islam, pasti ada ayat khusus kan untuk orang suka kita. Betul tak?”. Fuh….soalan yang aku dapat dari seorang anak buah di kem dahulu. Lama juga aku memberi jawapan. Bukan apa, nak susun ayat..biar teratur dan berilmu.

“Ngitttttttt”. Bunyi siren. Macam tu ka eja bunyi? Aku pun xtau..hehehe. Aku janji aku akan beritahu dia masa lepas solat maghrib nanti. Dia pun mengangguk berlalu untuk riadah. Inilah tanggungjawab menjadi fasilitator. Aku gegas ke bilik dan membuka kitab usang yang aku usung kemana sahaja untuk rujukan pantas.

Aku belek, tiada dalam simpanan. Lalu, apa harusku beritahu dia? Aduh…ada pengisian ttg Ta’lim Ulum Quran dari Ustaz Hussein Yee tapi dah lupa. Inilah…hish…mmm.. Subhanallah….aku belum tamam asar. Patutla susah nak ingat..lantas ke kamar mandi untuk sempurnakan wuduk.

Waktu maghrib hampir menjelang, apa yang harus aku perkatakan? Pengalaman tiada. Hmm…tidak mengapa. Aku jawab sekadar yang aku mampu. Usai solat sahaja, terusan ke tempatku menanggih janji. Selepas salam jamai’e aku membawa dia ke luar untuk lebih private and confidential.

“Adik..kita baca alQuran untuk difahami dan menjadi penyuluh hidup dalam kehidupan. Kalaulah ada ayat untuk mencari jodoh, sudah pasti ramai yang menyalahgunakan ayat tersebut untuk kepentingan nafsu. AlQuran amat tinggi nilainya untuk misi yang mulia..setahu akak yang kurang ilmu ni, tidak ada ayat khusus untuk merangsang seseorang yang lain mencintai kita”.

Budak tu tunduk. Jawapanku terlalu tinggi ke? Aku tidak mahu jawapan yang mendalam agar biar dia takwil dengan mudah. Biar ringkas tapi padat. Aku memegang bahunya. “Dalam kita menyelesaikan masalah, jangan mudah menunding pada agama disebabkan banyak perkara yang tidak dibolehkan”. Dia semakin membisu. Aku rasa ini ada permasalahan lain. Tapi aku tetap teruskan agar persoalannya punya jawapan yang jelas.

Lebih kurang yang aku katakan kepada dia, bilamana kita ni sering lari dari ALLAH. Lagi sedih, bila kurang keyakinan kepada ALLAH S.W.T. Bila kita minta dan tidak dapat, mulalah kita menyalahkan banyak pihak. Aku juga sama. Terpalit pada diri sendiri. Tidak mengapa, maafkanlah diri ini andai mengguris mana-mana pihak. Sekadar berkongsi. Tiada masalah kan? Aku sambung ya…

SesungguhNya Dia Maha halus perkiraanNya. Setitis ilmuNya yang jatuh ke bumi menyamai dengan seluruh pengetahuan makhlukNya. Siapa kita mahu tentukan ketentuan-Nya? Pandangan mata dan ketajaman akal manusia tidak akan mampu menembusi hijabNya. Tidak!!! Selain Dia yang berkuasa untuk membenarkan sesiapa yang dikehendakiNya.

Alamak…budak tu nangis la…adoiii…

Aku teruskan lagi. Kadang-kadang kita tidak lepas dari biarkan penyakit psikologi bersarang dalam hati. Mata kasar o.k semua, tapi mata hati k.o memanjang. Rasa rendah diri melampau, malu tidak bertempat, selalu broken heart sampai serik, dan sewaktu dengannya. Memang benar. Susah hendak atasi. Penyakit utama manusia ialah hati.sentiasa berperang dengan faktor sekeliling. Kalau gagal, frust yang amat. Aku juga pernah begitu dahulu. Rasa gagal. Tapi macam Vince Lanbard kata, ‘Once you learn to quit, it become a habit’.

Aku pegang tangannya. Aku katakana padanya agar jangan kuatir urusan jodoh. Ajal, rezeki, roh dan jodoh hanya Dia yang tetapkan. Kita terima dengan segala ketentuan. Aku teringat hadis riwayat Imam Tirmizi,’Ada 3 golongan yang pasti mendapat pertolongan Allah yakni orang yang berjihad, hamba yang mahu membebaskan dirinya dan orang yang memelihara kesucian dirinya’. Aku pesan kepada adik tersebut golongan yang ketiga itu adalah elemen penting dalam menjaga harga diri seorang wanita.

Ibarat…apa ya?? Nak bagi perumpaan. Biar senang paham. Ha…ibarat sebuah hati wanita sebuah pintu. Apa2la. Aku bagi contoh jak. Hanya yang layak sahaja boleh masuk pintu tu. Jaga baik-baik. Suatu hari nanti, akan ada yang datang pinta nak masuk ke dalam dan duduk. Masa tu kita kena buat pilihan samada yang mana terbaik untuk diizinkan masuk kedalam. Kadang-kadang ada yang masuk tak ikut tertib. Main rempuh je. Tapi haruslah pada mereka yang memberi salam sebelum masuk dan bertanya, “Ada orang kat dalam tak? Kalau tiada izinkan saya masuk”. Kalau kita yakin akan ketentuan-Nya, kita akan benarkan masuk dan kunci. Siapa yang masuk tidak boleh keluar lagi. Itulah ibaratnya.

Budak tu mula tunjuk respon positif. Kesal akan ketelanjuran fikiran sebab bengang dengan lelaki yang tidak membalas cintanya. Aduh…gawat juga ya. Mengahandle masalah cinta remaja ni. Berjanji yang dia akan menjaga amalan dan fokus terhadap pelajaran terlebih dahulu. Apalagi nak SPM.

Allahu akbar…Allahuakbar….

“Azan Isyak. Jom p surau balik”.

“Jom”….

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

Salam...

cerita yang menarik. Taktik utk berdakwah kpd adik2 menggunakan platform as a facilitator.

memang remaja bnyk persoalan ttg cinta (dan nampaknya sangat sensitif :-) ...), ke mana lagi hendak mereka mendapatkan nasihat2 klau bkn dari kakak2 yang boleh mereka percayai.

.... cerita lah lagi ;-)