Isnin, 2 Mac 2009

Episod ke dua terakhir of Musafir Cinta

“Ana minta maaf telefon tunangan orang. Ana tahu salah disisi agama. Tapi ana sekadar nak ucap tahniah”. Aku mula pasti dia bukan tunangku.

“Terima kasih..er..jemput datang nanti 20hb april ni”. Aku menjemputnya.

“Ana tak pasti dapat hadir ke tak tapi enti dah ajak, ana akan gagahkan datang juga, Insya Allah”. Suara sayu dan lemah.

Aku minta izin bila emak memanggilku. Mukaku penuh kedut tanya yang tak terjawab. Aku pasti dapat jawapannya esok!


*************************************

“Ana tak dapat dia Badrul” sedihku luah pada sahabat rapatku ini.

“Sabarlah Man. Mungkin bukan jodoh enta dengan dia. Mungkin dengan orang lain”. Pujuk Badrul.

“Tapi ana tak pernah rasa kecewa macam ni. Mungkin sebab ana terlalu mengharapkan balasan darinya. Kalaulah ana insan yang pertama Bad…”.

“Dahla Man. Ingat Allah banyak-banyak. Bukan dia seorang je. Ada ramai lagi yang menanti perhatian daripada enta, Man”.

Aku mengeluh panjang…..takkan sama Badrul..tidak akan…

Aku pernah nyatakan hasratku pada makcik saudara Muzlifah. Tapi amaran ibubapanya agar mahu anaknya habiskan pengajian dulu. Aku akur dan sanggup menunggu dirinya.

Aku menahan diri dari menghubunginya langsung dengan alasan ingin menjaga hati..bukan senang nak jaga hati yang dikawal iman. Tapi aku lambat bertindak!

Aku sangat menyesal…aku dapat tahu dari makciknya yang dia terima sahaja pinangan yang masuk dengan syarat ibubapanya redha dan suka dengan pilihan mereka sendiri.

Macam mana aku ingin gambarkan perasaanku? Aku juga manusia biasa..tahu kecewa dan sedih. Andai aku dulu…andai…

“Woi Man…penat ana cakap dari tadi sorang-sorang. Enta ni mengelamun ker? Macam ni, ada sorang ustazah ni baru datang kampong enta. Baru balik dari Kaherah. Dengar citer mak dia nak carikan jodoh dia. Kebetulan pula isteri ana ni kawan dengan ustazah tu. Enta nak tak? Ana bagitahu isteri ana nanti”. Kesian melihat keadaan sahabatnya itu.

“Terpulanglah pada enta Bad. Ana ikut jer. Tapi satu syarat”.

“La…bersyarat-syarat pula. kalau nak kata cari sama dengan Muzlifah, memang tak dapatla Man”.

“Kalau boleh yang sama, memang ana nak yang sama. Tapi bukan itu syarat ana..enta temankan ana p majlis Muzlifah nanti ea”.

“O..bisa diatur bos. Sekarang juga ana bagitahu isteri ana”. Semangat Badrul. Akhirnya sahabatnya akur dengan cadangannya yang dari dulu lagi tidak pernah diperelakan.

Semoga kau bahagia Muzlifah Batrsyia Ahmad Syafie.


*******************************************

“Mak, Jom kita tengok kad kejap. Kata Siti dah siap cetak”. Sengaja aku mengajak mak. Aku nak tengok nama pada kad tu.

Kagum aku akan hasil kerja Siti. Warna rona hijau putih. Cantik. Dia pun serahkan pada keluargaku untuk handle semua. Baik pada kami, baik juga pada mereka.

Aku ingin membelekk kad tu…tapi..apa yang aku nampak ni ya Allah.. kuatkan aku…bukan nama Jundi Nuriman Abdul Khauf….bukan juga Kairi…telahanku sebelum ni sama sekali salah…Ya Allah…kuatkan aku…

Saiful Amir Binoor Wahidulzaman

Aku baca lagi..

Saiful Amir Binoor Wahidulzaman

Airmataku menitis dengan laju..laju sekali..

“Mak!”

Aku terus memeluk mak seeratnya…aku meraung semahunya.


*******************************************

BAB SEPULUH


Hari yang dinanti semakin tiba. Ya Allah..inikah cinta? Inikah rindu? Inikah sayang? Indahnya kurniaanMu…rupanyalah yang hadir dalam mimpi dan petunjukku. Tapi aku takut letak harapan tinggi. Kalaulah dia tahu bagaimana perasaanku tatkala ni…

Aku zahirkan semua dalam diariku..peneman diriku selama ni. Cuma kisah dirinya jarang tercatit..dan mungkin selepas ini lebih kerap. Aku lebih bahagia bila aku dapat senaskah al-Quran yang aku minta kirim dulu.

Tertulis dimuka hadapan sekali…..

Kepada bakal zaujahku..

Ya Allah…bahagianya diri..tiba-tiba airmataku menitis..mungkin terlalu bahagia… nikmat pemberianMu…aku sangat bersyukur.

Tiba hari yang bakal mencipta sejarah……

Perasaanku tetiba menjadi sebal..aku bakal bergelar zaujah orang..orang tu tidak lain tidak bukan…insan yang menyentuh naluri kewanitaanku…bertuahnya aku..

“Along..kenapa tak siap lagi ni? Dah wuduk?

Aku geleng.

“Ya Allah. Pergi cepat. Lepas Maghrib akadnya tau”. Emak cuba mengingatkan aku kembali. Lantas keluar ke dapur barangkali. Tapi sempat aku sambar tangannya.

“Mak..ampunkan dosa along ya mak. Halalkan segala titis air susu mak pada along. Sewaktu sakit melahirkan, membesarkan dan sehinggalah sekarang..tak dapat along membalasnya”. Aku merintih.

“Along..mak faham. Mak dah lama maafkan dan halalkan semuanya. Along kan anak mak. Biasaah, nak jadi isteri orang kan tak lama lagi”.

Aku senyum. Aku peluk mak semahunya..seeratnya..dan aku cium kedua pipinya.

Terima kasih mak!

Azan Maghrib berkumandang. Habis sahaja tugas bilal, aku segera sunat Qobliah dan tamam Magrib. Aku terpandang al-Quran disisi meja kanan. Aku teringin membacanya sekali.

Aku baca surah al-Waqiah….usai baca, aku hiaskan diri. Aku tidak suka guna khidmat mak andam. Biarlah dengan gayaku dan caraku sendiri.

Wah…cantiknya..puji diri sendiri.. aku senyum sendiri. Al-maklum..jarang mengenakan pakaian indah sebegini. Dengan tudung yang aku pin kemas ketepi dengan brooch rama-rama. Cantik!

Aku duduk di birat katil. Rasa mengantuk pula menyerang tiba-tiba. Aku capai lagi al-Quran pemberian tunangku. Aku belek lagi tulisan dihadapannya.

Mengantuk juga. Mungkin sebab malam tadi tidur lewat..yala..persiapan terakhir..aku nak lelap takut terlajak pula. Ala…sekejap jer. Mengantuk sangat ni. Aku merangkak ke katil. Cantik sungguh cadar katil ni. Bakal tempat peraduanku dengan zaujku. Senyum lagi.

Aku mengingat mesej petang tadi. Abrar datang malam ni. Katanya esok tidak sempat hadiri kenduri kerana ada court case. Terima kasih Abrar..

Jundi Nuriman juga datang malam ni…macam merancanglah diorang ni..alasan dia pula esok ada upacara di sekolah. Singgah sekejap lihat akad. Terima kasih Ustaz Syahid!

Ramai sahabat-sahabat yang hadir. Naim, Kak Mardhiah, shidah…Anastasia datang esok…semua berkongsi kegembiraanku..tapi ada insan yang pasti tidak akan datang walaupun aku berkali menjemputnya. Dari dalu lagi aku menjemputnya…

Aku teringat arwah Firdaus. Alangkah indah kalau dia dapat hadir majlisku. Segera aku hadiahkan al-Fatihah buat dirinya.

Air mataku mengalir perlahan. Sungguh aku rasa bahagia. Sebentar lagi aku akan menjadi zaujah Saiful Amir. Tidak sabar rasanya ingin mengucup tangannya. Air mataku semakin deras.

Ya Allah. Jangan kau biar bahagia ini melebihi tika aku bersamaMu. Jangan kau biarkan rasa cinta ini melebihi cintaku kepadaMu…al-quran pemberian tunang kugenggam kemas…

Mengantuk yang tiada tahan lagi. Bismillahirahmanirrahimmm…

**********************************************

Genap sebulan dah berlalu. Pejam celik ibarat mimpi semua ini berlaku. Aku tetap bahagia dan damai. Aku ke Madinah seperti mana yang diimpikan. Akan aku laksanakan hajatnya yang tidak kesampaian dahulu.

Muzlifah Batrisyia Ahmad Syafie. Tunggu abang disana sayang….

Teringat aku insiden sebulan lalu.

“Along, kenapa tak siap lagi ni. Siap boleh tidur pula tu”.

Tak bergerak.

“Along…along…bangun nak…”. Tiada respon.

Pucat. Kaku.

“Pengantin lelaki dah sampai. Bangun nak. Habis kedut baju ni”. Tidak bergerak juga.

“Alongggggggg….”, jeritan mak kedengaran satu rumah.

Semua dalam keadaan kelam kabut. Muzlifah tenat. Puncanya tidak diketahui. Lesu dan tidak bermaya. Tangan kanan kemas memegang al-Quran pemberian Saiful. Dalam keadaan begini, perkahwinan harus ditangguh. Abrar dan Jundi Nuriman tercengang. Tidak sangka akan berlaku pada gadis yang pernah bertakha di hati mereka.

“Makcik, izinkan kami bernikah sekarang”. Permintaan pengantin lelaki.

“Tapi Saiful. Keadaan dia sekarang tidak mengizinkan”.

“Makcik..tolonglah. Saya merayu. Saya perlu bernikah dengannya sekarang. Tolonglah makcik”.

Akhirnya mak akur.

Hanya sekali lafaz. “Aku terima nikahnya Muzlifah Batrisyia Ahmad Syafie dengan mas kahwinnya senaskah al-Quran”.



sambungannnya....nantikan yang terakhir...

0 comments: