Isnin, 3 Ogos 2009

apakah aku seperti mereka nanti???







9.00 pagi: keadaan ktm sungai buloh ketika itu masih dalam keadaan lengang...aku menuju ke stesen kl sentral...kerana perlu menuju ke sebuah program..dah janji awal...dalam perjalanan itu, aku sempat menjeling ke tingkap stesen kl...warna hitam merah telah kelihatan...

11.00 pagi: aku bergegas ke masjed jamek seusai habes program...sampai disana aku ditahan...

"Awak nak pergi kemana"

"Saya nak pergi ke situ"

"Situ tu mana?"

"Situ tu situla...maaf encik, saya dah lambat ni"..aku terus bergegas pergi meninggalkan dia yang segak berbaju biru...aku harus ke kl sentral semula...bnyk kejela pula...tapi sahabtku...kesian pula...


12.00 tghari: aku tggu sahabatku...dia tersekat dalam ktm...aku sabar menunggu...sms tidak putus2 aku terima...bnyk informer...dan dalam aku dalam penantian itu, aku disapa oleh sekumpulan makcik2...aku boleh lihat dari pakaian mereka...

"Nak, makcik nak ikut ank bole?"

"Nak pegi mana ni makcik"

"Nak pegi berjihad!" tegasnnya..pahamla aku..

Makcik itu daripada ipoh...sanggup turun ke sini...aku terpukul!!! makcik yang boleh aku panggil emak itu semangatnya melebihi darah pejuang muda..Subhanallah...


01.30 tghari: kami bersolat...dan usai sahaja, tiba2...........

(polis sembur gas! hati2)

bertalu2...

(100 lebih dah ditangkap...ALLAHUAKBAR!!!)

(jangan turun ke m.jamek..adegan kejar mengejar berlaku)


"Makcik, kita tak boleh pegi sana...mereka dah kena serang..kita jalan dari cni...tapi jauh la...lrt ke sana dah tutup"

"Takpa..makcik sanggup...nilah dugaan ALLAH...kita pegi sekarang"..aduh....sekali lagi aku terpukul....semangat habes makcik2 ni...


02.30 ptg: kami sampai di depan pusat islam...belakang mahkamah syariah...Dasat..kat situ 3 trak fru dah standby...sekatan jalan bnyk dibuat... kami teruskan perjalanan ke m.jamek..ternyata amat 'sebok' disana....


03.30 ptg: keadaan semakin tenat...aku terputus hubungan dgn makcik2 tu...kawanku juga entah kemana...aku melilau mencari makcik2 tu..kemana mereka...


AKU TERKEJUT!!!!!! makcik tu ada di depan...berani sungguh!!!!

Aku meluru ke arah mereka...melindungi setakat mana yang aku mampu...tapi mereka berkeras tidak mahu berganjak..

"Nak...ini jalan juang kita..jangan berundur!" sekali lagi aku terpukul...ni dah masuk 3 kali aku rasa terpukul...

dan saat fru semakin dekat, hampir menangkap makcik2 tu...sungguh tiada kemanusiaan..menggunakan senjata pada mereka yang tidak ada senjata...dicekik leher makcik dari belakang...dengan tanpa perkiraan aku libas tangan fru tersebut...mungkin dia rasa tercabar..lalu aku menjadi sasaran...mujur pada ketika itu, ramai sahabat2 dan unit amal datang membantu....

aku segera mengarahkan makcik2 kebahagian belakang..situasi memang dah bahaya...mujur mereka dengar kata....


04.30 ptg: kami diarahkan bersurai...ada yang tidak berganjak..tidak kurang juga mereka yang beredar...namun yang pastinya, fru tidak akan berganjak!!! aku lihat makcik2 sudah penat...aku rasa simpati tapi mereka tidak mahu berganjak...

aku memujuk mereka agar rehat dan solat dulu...keadaan sudah semakin tenang...namuun semua laluan sudah disekat...

mereka menurut...


05.30ptg: keadaan sudah semakin terkawal..makcik2 minta diri untuk pulang..sebab mereka perlu ke ipoh....mataku mengekori langkah mereka...terfikir aku dalam 20 akan datang...



apakah aku seperti mereka nanti???




0 comments: