Rabu, 29 Oktober 2008

“Kenapa awak tak pernah makan bekalan yang saya bawa ni?”



Tengah boring ni..baik tulis sesuatu kan. Intan, sorila ek. Kali ni, saya agak santai sikit. Tidak terlau scope kepada maqasid-maqasid syar’iah sebab blog saya sebelum ini sudah terarah yang itu. Faktor blog-blog yang semakin berduyun juga boleh dilayari with just one click. So, boleh dibuat rujukan diblog-blog sahabat yang saya dah link k. Dan kali ni banyak penulisan dicedok dari buah fikiran saya ni. Ada juga buat rujukan beberapa buku supaya fakta yang disampaikan adalah tepat. Lebih berbentuk informative dan ilmu global. Ada apa-apa yang kita boleh share, kita share ek. Saya ni tak banyak ilmu macam awak, tapi kita cuba saling perbaiki k. Tentang resipi yang awak nak tu juga saya bagi melalui blog k.

Mmm..sahabat lamaku..dari sekolah rendah..Edna Vilod Goluling Totu. Kami sangat rapat sehingga dia sanggup tunggu aku solat diluar surau sekolah. Ikut sama-sama pakai tudung..lucu bila dikenang kembali.

“Kenapa Muslim wajib sembahyang dan sembah lantai? Awak nampak ke Tuhan awak?”

“Awak pakai tudung ni tak panas ke?”

“Kenapa awak tak pernah makan bekalan yang saya bawa ni?”

Segala persoalan yang pernah dilontarkan kepadaku 13 tahun lalu. Soalan berlalu tiada jawapan lengkap. Apakan daya, aku budak hingusan yang dungu ketika itu. Jawapanku tidak cerdik. Hanya membalas persoalannya dengan sebab tuntutan agama. Namun kini, semua soalan-soalan ini sudah ada jawapan. Kalau tengok mana-mana web dan blog, pasti mereka yang musykil tentang Islam akan segera dapat e-anwers dengan mudah. Bengkel-bengkel banyak diadakan untuk menarik golongan ini bertaaruf dengan Islam dengan cara yang lebih efektif. Contohnya FCR (Friendly Comparative Religion) yang giat diadakan diseluruh negeri.

Kini, soalan dah bertukar format. Bukan lagi tentang kemusykilan agama. Dalam blog-blog mahupun media tempatan, melemparkan soalan yang menuntut hujah berasas, berkaitan dengan akhlak. Soalan yang dilemparkan bukan menyalahkan individu tapi lebih kepada agama Islam itu sendiri.

“Kenapa banyak orang Islam terlibat dalam gejala maksiat dan sosial?”

“Bukankah Islam sebuah agama yang berinstitusikan amal maaruf, nahi mungkar? Jadi, Kenapa mereka tak amalkan ajaran Islam?”

Antara jawapan yang aku dapatku ingat.

“Sebab Islam memberi pilihan kepada manusia itu beramal mengikut keikhlasan hatinya. Sebab itu terciptanya syurga dan neraka”.

“Sebab manusia dipenuhi sifat nafsu dan tidak berpandukan Al-Quran sebagai teras hidup.”

Semua jawapan adalah betul. Namun bagi diriku, ada satu jawapan yang paling tepat. Kalau sahabat semua ada pandangan lain, iya silakan.

“Sebab manusia tidak menghayati solat sepenuhnya”. Teringat kata mas’ul yang kini mengajar di UPSI. Jadi topik hari ni adalah SOLAT.. maaflah, bunganya panjang sikit. Mukaddimah panjang lebar. Hehehe.. ok, back to the case. Suresh, this is the answer for your Q last week.

Why solat? Do you know what Suresh? The people who feel in their solat will leave all the evils and wrongdoings. What does it means? Rasa kehambaan iaitu rasa malu, rasa takut, rasa cinta, rasa lemah dan penyerahan diri sepenuhnya pada Tuhan. All the times, he/she feels that Allah ‘watch’ us every moment then he/she anxious to do the bad things.

‘Sesungguhnya sembahyang itu mencegah daripada pekerjaan keji dan mungkar’ – Al Ankabut:45

Bila kita menghayati solat, itulah tempoh kemuncak kita mengingati Allah. Waktu itu kita akan rasa lebih diperhatikan Allah. Sahabat-sahabat nabi merasa jarak antara waktu solat itu terlalu lama. Betapa mereka menghayati solat itu sepenuhnya sehingga rasa berat untuk meninggalkan tikar sembahyang.

'Dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH) denagn jalan yang sabar dan mengejarkan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali pada orang-orang yang khusyuk' - Al Baqarah:45

Alamak..kena panggil kerja..ada masa sambung lagi bab solat..Semoga ibadah kita diterima..Solat kunci kejayaan dunia dan akhirat...Allahu Akbar...

30 Syawal 1429h

0 comments: