Jumaat, 7 Ogos 2009

"Ayoh..pemuda...ayoh bangkit! Laungkan agamamu"

kalau berlandang kurang tekun
desak padi ditelan belukar
kalau hilang tukang pantun
senyap sunyi bandar yang besar....

kapal bayar dari alakan
selit besi jadi kemudi
mati ikan kerana umpan
mati ambo kerana budi....

tuan puteri ke tanjung keling
bila mengkuang dianyam tenang
biarlah isteri benci menjeling
tetaplah abang terkenang-kenang....

tebuk kayu dengan pahat
kilik mangkuk pakai topi
kata mahu keluar berjihad
kenapa tersangkut dikedai kopi???

yang sehasta dibuat galah
berpanjang lengan kait melati
berjuang kita dijalan ALLAH
biar dengan sepenuh hati....

apa dirisau hantu jembalang
Alquran dibaca berhari-hari
tubuh besar janggut panjang
bunyi wisel kenapa lari??

ni antara bait pantun yang sempat aku rakam dan nukilkan disini...amat mencuit hati dan tersentuh hati bila mendengar kembali pantun tuan guru...best...

dan malam tu...

best opening of the night...dari m.jamek...terus aku ke melawati...and paling best, dpt seat depan dgn vip...hehehe...syarikat bagi...wakil bos..

ada 2 perkara yang aku ingin pergi sgt ke konsert ini...padahal aku bukan jenis mendengar lagu sgt..dan tgk2 konsert..tapi bila anjuran GAMIS, pasti ada kelainan...

dan 2 perkara itu...minta maaf ya penganjur dan artis2 malaysia...hehehe...

1)Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
2)Shoutul Harakah

aku stori ckit disini(perasaan dan pengalamanku,tidak ada kena mengena dgn org lain)

sebaik sahaja tok guru masuk, dewan terus bergema dgn laungan takbir... subhanallah...dari dekat aku lihat tokoh ulama' itu...penuh berseri...wajahnya putih dari jubahnya..ALLAH...inilah cahaya mereka yang tidak tggl amalan malam...ALLAH...

dan beliau telah merasmikan upacara malam tu..dengan pantun2nya yang indah dan penuh makna...

ada juga diselit pentomen dari pelajar um...hmmm..aku kurang berkenan...mungkin sebab aku tak suka pihak muslimat diatas pentas...aku rasa jika muslimin yang sampaikan lagi keberkesanan di benak hati...tapi ya, semua ada pendapat masing2...maaf ya penganjur...ni rasa saya, bukan orang lain..tapi harus dipuji kerana persembahan yang memang bagus...

dan aku menuggu kumpulan SH...maaf ya artis malaysia..bukan tidak teruja melihat anda..tapi aku sekan biasa dengan segala persembahan mereka...aku pernah melihat show SH di indonesia..memang luar biasa ya...apakah di malaysia juga akan begitu???

dan setiba mereka, seakan aura jihad mengalir..ternyata sama seperti persembahan mereka di indonesia...mereka sampaikan lagu bingkai kehidupan dan mujadid setia...
dan mereka seru:

"Ayoh..pemuda...ayoh bangkit! Laungkan agamamu"

Aku lantas hampir berdiri...tapi hanya aku dibawah itu...adusssss!!! malu pula.... aku duduk kembali...tiada bahagian vip yg berdiri...hmmm..ada barisan depan sana tapi hny 3 org...aku lihat dibhgn atas...mereka berdiri!!! aku nak join... tapi...hmmmm

hanya yg mampu...tanganku yang aku goncang menahan rasa...aku xtau...rasa jihad meluap...masa perang zaman nabi..mereka tiupkan semboyan untuk menaikkan panji2 sahabat2 untuk berjuang...roh berjuang itu tetap subur walaupun tahu nyawa mereka di hujung pedang...

dan aku????hehehehe...atas kerusi empuk...tapi nak ckpnya, memang persembahan mereka antara yang terbaik...dan aku xsalahkan mereka yg tidak dapt menghayati lagu ini..sebab hny org haraqah yang memahami...dan kalau yang bukan, alhamdulillah...

inilah yg membezakan nasyid indonesia dan malaysia...lagu bercorak seperti ini telah dihalang untuk dirakam dan dikomersialkan..contohnya LA KHAUF..di palang ini... tidak dibenarkan main di corong radio kerana katanya lagu ganas...adoiiiii.....

tapi..semua ada peranan masing2...niat yang membezakan....kerana nama, dakwah, harta, ALLAH...dan sebagainya...

apapun...Jihad tetap diteruskan...

ALLAHUAKBAR!!!!


(p/s=pada sesiapa yang belum dgr lagu2 shoutul harakah, boleh dgr di youtube atau grapesnasyid...bingkai kehidupan, merah saga, cita pemuda, kisah palestina, mujahid setia, bait perjuangan, wathani, lirih pembebas...dan bnyk lagi...)

0 comments: