Ahad, 3 Januari 2010

Bila cinta bertasbih...



6.00 p.m- Menuju ke masjid as-syakirin lepas balik kerja….lebat betul manusia di klcc..aku mengerti kadatangan mereka..tapi ni baru rintikan manusia pada sebelah petang..belum lagi menjelang malam..kaki terus melangkah ke syakirin..

Bergema selawat dan beberapa rantaian lagu medley nasyid UNIC…uh, ada apa disini ya?? Aku teruskan melangkah ke dalam masjid dan iktikaf sebentar. Sementelah itu, mendengar rencana program yang diatur dari ajk masjid…

7.15 p.m- siap siaga untuk solat maghrib dan diikuti dengan bacaan yaasin.. santap sikit dan kemudia solat isyak…

9.00 p.m- forum perdana hal ehwal islam…acara yang disediakan oleh masjid pada tahun 2009 untuk menarik para pengunjung…namun, kakiku melangkah ke gerombolan anak2 muda…hehehe..muda la aku ni lagi…2010 dah 25 tahun…fuh…lagi 5 tahun 30…tidak….huhuhu.. aku teruskan penceritaan..

Aku mencari DPPWP..mungkin yg ni kot..aku ikuti sedikit briefing mereka…”misi FIDAK 2015”…..terkejut aku….ini bukan DPP…tapi apa salahnya join…Cuma agak kekok sedikit bila dikalangan mereka..dan aku agak ganjil diantara mereka…apa yg ganjil, aku pun xtahu…hihihi..

Kami diarahkan ke kwsn klcc….dan diberikan risalah…bergerak dlm kelompok..dan mesti ada senior dlm kumpulan tersebut…TASPOS…. Aku pun xtahu nama panjangnya apa tapi tanganku mengangkat bila ditanya siapa pernah join tahun lalu…aduh!! Reflex betul….nasib dia xsuh aku bercakap kat depan…

9.30 p.m-kami mula bergerak….pelbagai jenis kulit dan bahasa dikalangan ribuan manusia..aku lemas sebenarnya..tapi tuntutan aku gagahkan juga…aku melihat risalah yg diberi…menarik juga tapi lagi baik kalau ada dwi atau tri bahasa…xdela target org melayu sahaja…

Aku beranikan dgn kumpulanku ke kawasan utama tu…pelik!!! Mana orang melayu…xde pun…kurang..yang ade, org America, Libya, Africa, Tropika…eh, ada ke?? Tapi yang pasti kemana org melayu??? Hatiku detik mungkin dah bnyk yg insaf dan hanya memerhati bunga api dari rumah sahaja atau kotak tv…rasa syukur menerjah seketika….

Tapi disangka bunga api di tgh laman rupanya menyorok dibawah taman….memang org melatu xde di dataran klcc tu sebab mereka di bawah cengkerama bawah pokok2 dan taman2 bunga…aduh!!! Rasa syukurku terpaksa dotarik balik dgn istigfar…misi semakin berat…


Aku pun mula mencari mangsa…hahaha…sasaran pertamaku pasangan yg berada di bawah pokok besar…aku kurang gemar sekadar edar risalah sahaja..aku lebih suka bercakap dgn mereka..aku duduk sebelah pasangan tersebut..ayat pertama aku tanya…”Assalamualaikum, awak tahu x mana megan avenue?”…hahaha..dan seterusnya sehinggalah aku rasa perbualan kami berbau ceria…

Kemudian barula aku mulakan jarum dakwah…rata2 mereka faham bila ditanya…Cuma xkuat nak mengekang nafsu…aku hanya mampu bagi nasihat gula2 pada mereka..takut kalau terlebih bagi, jadi racun pulak…remaja perlukan pendekatan yg berbeza sekarang ni…


11.30 p.m-Kami diarahkan kembali ke masjid…aku mesej sahabat…rupanya DPP mula di dataran merdeka…masa ingin melangkah masuk ke masjid, Pasangan yg lain pula aku temui berdekatan masjid… aku lihat tiada yg dtg menegur atau mungkin sudah ditegur tapi tiada respon…argh, pergi jela….

Aku mulakan salam dan gunakan taktik yg sama…kenapa percakapan dia ni berbeza???aku mula ikut rentak percakapannya….org kampong rupanya….hahhahahaha…apalagi, aku belasah la cukup2 org kg aku…..yg lelaki minta izin utk solat isyak…begitu juga pasangannya….hahahaha… samada nak mengelak dari bebelanku atau terkesan dgn ceramahku… aku kurang pasti, tapi lelaki tu minta aku berjumpa dgnnya selepas dia habes solat……

12.00 a.m- Detik tahun baru bergema…langit bermandi warna percikan api…dalam hati, berapa riban habis ni utk bunga api sahaja??? Ish2….. aktiviti kami tetap diterukan selepas 30 minit…

2.00 a.m- Badanku amat letih…dan bermalam di masjid sahaja…esok pagi ada meeting di markas pusat…bertolak dari sini sahaja…

Mataku sukar utk pejam…entah mengapa..sahabat istmewaku ada masalah…aku mesej dia lewat malam tu…agar ditenangkan hatinya…aku paksa diriku untuk mati sementara untuk mengejar syarat qiamullail….

4.30 a.m- Bermula qiam…tahajud…dan diikuti dengan tasbih…entah mengapa 4 tasbihku amat berbeza….aku tidak tahu mengapa…ya sahabat, samada pembawaan imam itu atau dari keindahan tasbih itu sendiri..tanpa henti pipi basah oleh mataku…hmmm…membuatkan aku tidak sabar untuk menunggu hajat pula…

Doa imam terlalu menyentuh hatiku…sahabat sebelah aku teresak-esak…lagi kuat bila disentuh mengenai anak-anak soleh…aku berpendapat mungkin dia sudah bekeluarga…


Bila sampai sunat hajat, aku teruja…..aku ingin minta sesuatu dariNYA… Cuma tidak pasti samada hajat ini dibenarkan atau tidak dalam Islam… hmm..biarlah rahsia apa hajatku itu..yg pasti aku inginkan yg terbaik untuk semua insan yg aku sayang dan hormat……

p/s-tahun ini amat bermakna buatku...doakan aku sahabat....penghijrahan kita pada tahun ini muga2 mendatangkan kebaikan pada diri dan semua...

0 comments: