Khamis, 29 Januari 2009

Aku perlu garang!!!

Aku pandai menasihati orang lain..tapi aku??? jauhilah mungkar..dekati maaruf..Aku tidak mahu perkatakan tentang orang lain..cukupla diriku sendiri..bukan tidak mahu menegur orang lain..tapi ibadahku?? tapi perlukah aku abaikan dakwah?? Murobbi pesan biar seiring antara dakwah diri sendiri dan fardiyyah...hmmm...

Kejauhan dengan PenciptaNya menyebabkan sering terlena. Kemanisan semakin berjauhan.. Ekoran desakan nafsu yang tidak ditempis dengan kekuatan iman, seringkali manusia tersungkur..

Andai tersungkur dan rebah tetapi mahu kembali, jadilah ia orang beruntung..akan tetapi andai rebah dan terus terbaring, sesungguhnya keampunan ALLAH itu amat luas buat hambaNYA..Nauzubillah..

Ya ALLAH...bagaimana ingin bina kekuatan???seringkali diri gagal mendapatkan kekuatan..lalu banyak menyalahkan faktor luaran yang entah relevan atau tidak.. lupa yang sebenarnya kekuatan dalaman yang dibina dari sumber iman yang didasarkan atas Quran dan Sunnah..

Ibarat rambut panjang, kita cari gunting nak potong..bukan gunting yang cari kita.. kekuatan perlu dicari dan dibina, ia tidak datng sendiri..aku teringat sirah perjuangan nabi, bagaimana nabi dan para sahabt memperoleh kekuatan daripada ALLAH semasa perang badar...

ALLAh beri kekuatan dalam firmanNYA : "Ingatlah ketika kamu diliputi perasaan mengantuk sebagai satu pemberian aman daripada ALLAH bagi menghapuskan kecemasanmu. Dan ingatlah ketika Dia menurunkan kepada kamu hujan dari langit bagi menyucikan kamu dengannya dan menghapuskan daripada kamu gangguan syaitan dan juga bagi menguatkan hati kamu dan menetapkan dengannya tapak pendirian kamu di medan perjuangan" -surah Al-Anfal:11

Hubungan para pejuang dahulu amat mantap dan erat. Tidak ragu2 dengan janjiNya. Dengan hubungan mereka yang kerap ini hasil mereka berinteraksi bersama Tuhan..dan kita zaman siber ini bagaimana???

Antaranya QIAMULLAIL!!!!




Hadis riwayat Muslim, Abu daud dan Tirmizi, "Seutama-utama solat sunat sesudah solat wajib ialah solat malam".

Surah Al-Asra:79 menyebut, " Dan pada sebahagian malam, solat tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu. Semoga Rab-mu mengangkatmu ke tempat yang terpuji".

Aduhai...sudah aku tahu makanan lazat tehidang tapi kenapa aku buat tak endah?? jahil diri ini...kita punya ALLAH yang tidak pernah tinggalkan kita walau sesaat dan sedetik..tapi aku..berdetik2 lupa ALLAH sentiasa memerhatikanku...

Macam mana aku ingin menadah tangan untuk keluargaku? menadah tangan untuk sahabat2ku? menadah tangan untuk guru2ku? menadah tangan untuk saudara2 di palestin sana??
sempurna lagikan tanganku ini??!!! kalau tiada lagi?? ya ALLAH....

Sahabat semua...peringatkanlah diri ini..semakin faqir dan kikir..takut aku akan hati bila dah keras..bila keras, akan terhalang rahmat ALLAH..doakan aku...

Para ulama' pesan dalam kita ingin senang beribadah malam, tidak berlebihan dalam makanan dan minuman kerana ia akan menyumbang banyaknya tidur.

Amalkan juga qailullah yakni tidur setengan jam sebelum masuk waktu zohor dan yang paling penting elak dosa disiang hari dan elakkan kerja melampaui batas yang boleh melemahkan fizikal dan mental..

Terlalu ampuh diri untuk bangun malam...sahabat, garangkan diri kamu terhadapku.. aku terlalu lembut!!!Aku menulis untuk menyedarkan diri ni..semakin lama semakin jauh denganNYA... andai mahu merasakan manisnya berhubung dan berinteraksi dengan Tuhan, perlu garang pada diri sendiri..garang dalam melakukan ketaatan meski nafsu mengkehendaki maksiat di sisi ALLAH...

Aku perlu garang!!! Grrrrrr...

1 comments:

Fakhrurrazi berkata...

Salam ukhuwwah.. ana pun sama sahabt.. kadang2 itulah dilema sbg seorg pejuang yg baru nk kenal erti perjuangan yg sebenar.. sebb tu kita kena mujahadah tuk dptkan sesuatu. yakinlah yg kita akan rasa kemanisan slps bermujahadah. sekadar ingatan tuk diri sendiri & scara x lansung kpd sahabt..(",)