Jumaat, 16 Januari 2009

KESIAN BABI....


Saya terkejut dapat MMS dari sahabat saya ni UM...Kepala babi ditemui dalam surau Akademi Pengajian ISlam pada16 Januari. Kepala binatang tersebut dianggarkan diletakkan oleh kumpulan yang tidak dikenali kira-kira pukul 5.00 pagi sebelum Subuh.

Pilihanraya kampus di um kali disifatkan sebagai yang paling teruk dalam sejarah demokrasi kampus apabila berleluasanya politik wang dan penyalahgunaan kuasa oleh beberapa pihak dalam memenangi pilihanraya.

Saya selalu mengikuti perjalanan prk ni..tapi inilah yang terdasat...kereta kena sembah catla...pihak polis serbu tanpa waranla...dugaan..

Saya petik kata2 dari Ustaz Dzulkhairi, Presidden GAMIS :


Ada beberapa impak yang perlu difahami. Satu: Nama UM akan popular. Peluang merebut ranking universiti terbaik agak cerah. Kampus ini memang terbuka. Foreigner semakin bertambah dan membiak. Keterbukaan semakin diperluaskan. Maka kemasukan babi ke kampus ini bukanlah satu jangkaan dan jangkauan.pasti UKM akan tercabar.

Sebelum ini, babi tak pernah masuk. Anjing ada la. Itu pun malu-malu. Bila dihon, lari-lari. Perasuah ada la. Itu pun saya dengar kata-kata orang. Entahla.

Impak Dua: Pengawal Keselamatan khususnya Enc Ismail pasti akan menanggung rasa malu. Mesti otak dia sekarang semakin berserabut dan berserabai. Dulu kes rompakan. Sekarang babi. Lepas-lepas ni, saya pun tak tahu kes apa lagi yang bakal menjelma. Kita dah pesan pada mereka, tmpu kerja-kerja keselamatn. Ini tidak, sibuk je sekat student nak beraksi. Kan dah kena.

Impak Tiga: Nama AI akan melonjak. Sebelum ini pun sudah naik. Sekarang akan naik-naik lagi. Pengarah AI la yang paling popular. Sekarang apa jawapan Pengarah, saya tidak tahu. Tapi Tok Mud dah reflex.

Impak Empat: Kesatuan kalangan Pro M akan bertambah utuh. Pro M memang pantang dicabar. Kalangan mereka ramai pengebom berani mati. Mereka hanya mendengar apa sahaja arahan pihak alasan tanpa banyak tanya.

Dalam hal ini babi tak bersalah. Babi sendiri pun tidak tahu kepalanya akan dipermainkan sebegitu. Babi tidak tahu. Jangan salahkan dia. Kita hanya mengambil satu kesimpulan tuntas terlebih dahulu: Kes babi adalah petanda umat Islam semakin mudah dipermain-mainkan.

Aqidah yang dipegang dalam keadaan kritikal sebegini, bukan lagi ukhuwah Uluhiyah atau Rububiyah. Tetapi aqidah yang dipegang ini adalah aqidah Hakimiyyah. Kekuasaan ini adalah milik mutlaq Allah. Allah hakim, kita pula yang didakwa. Aqidah Hakimiyah adalah lambang kekuasaan. Jika Uluhiyah tanda pengesaan, Rububiyah pengakuan tadbir, Asma’ was Sifat penuh rasa kehambaan, Hakimiyah pula bicaranya adalah tentang kekuasaan dan kepemimpinan.

Kekuasaan Islam. Mereka harus ingat, budak PMI bukanlah pengikut Isa. Metode Isa adalah, kesabaran dan berserah. Metode budak PMI adalah, kami ada maruah, jangan sampai kami meludah. Kekuatan budak PMI juga adalah, ketaatan di tahap tanfiz dalam rangkuman ketaatan tanpa berbelah bahagi. Ia bukan berkaitan dengan perkara ijtihadiyah. Dalam medan peperangan, tiada masa untuk berfikir dan bermesyuarat. Keputusan ketua harus ditaati. Maka bagaikan anak panah, budak PMI rela dilontarkan ke mana sahaja untuk Islam.

Jo budak Kelate, bukan calang-calang orang. Berkasut Sport pada malam ini, beliau tampaknya bersedia menghadapi apa sahaja. Zulzaidi anak didik Teras, berselipar persis selipar ana, juga bersedia untuk menjadi apa jua kemungkinan. Apa lagi beliau pernah berdemo hanya dua orang. Beliau nampaknya seorang yang mandiri dan berkeyakinan. Begitu juga dengan yang lain.

Sahabat saya Azlan masih berjiwa mahasiswa. Wahdah yang dipegang dan dianutinya adalah, la syarqiah wala gharbiah. Sempadan umur tidak menghalang beliau untuk merumput bersama adik-adik. Ideanya sentiasa bugar dan membugar. Hidayat pula berpegang dengan konsep tajarrud. Mengosongkan fikrah daripada simpang-siur gagasan yang bercelaru.

Futuhat mesti diperluaskan, meneruskan tradisi Amru bin al-‘As. Atau mungkin ketekalan Demas. Anda mungkin tidak kenal siapa Demas. Ah, lupakan. Ia tidaklah terlalu penting. Bukan dapat pahala pun anda mengenali siapa Demas yang tinggi-tinggi galah. Dalam era perluasan futuhat, fata mesti bersedia. Persediannya adalah, Iman yang ‘amiq, takwin yang daqiq dan amal yang mustamir. Amal mustamir adalah tercangkum dalam kalam hikmah: Jadilah kamu penuntut istiqamah, jangan jadi penuntut karomah.

Pintu Khaibar perlu dirobohkan. Halangan berantai Konstantin mesti diputuskan. Kesombongan Hercules perlu diajar. Runtuhkan sahaja istana Isabella. Bina semula Masjid Aya Sophia. Bebaskan semula Sevilla dan Barcelona. Di situlah kina bina mahligai Taj Mahal.

Kita tidak takutkan lawan. Prinsip kita, redah sahaja lautan terbentang sebagaimana al-‘Ala bin al-Khadrami dan ‘Amr bin Asim. Kesolehan Abu Soleh Jongi Dost menanam epal dalam kandungan isterinya sehingga melahirkan al-Jailani. Bukan sahaja mahaguru sufi malah ideolog haraki.

Mungkin benar empat istilah al-Maududi dalam period ini. Ilah, merujuk kepada sumber Rabbani. Al-Din, merujuk kepada htang-piutang dan keterikatan kita dengan Sang Pencipta. Al-Rab merujuk kepada pentadbir yang Maha Kuasa. Al-Ibadah merujuk kepada kehambaan yang akur dan patuh tanpa banyak soal dan bicara.

Tuntutan kalimah syahadataini dalam tempoh yang sukar ini perlu diperhalusi. Laa ilaha illaLlah mengandungi konsep wala’ dan bara’. Muhammadur Rasulullah merupakan landasan menentukan wala’ dan bara’. Wala’ dengan Hakimiyyatullah dan bara daripada taghut yang banyaknya bertopeng.Ah, panah Sa’ad akan kembali, tunggulah…

Memang dasat kan...senario ini mungkin berikutan dari kemenangan PRU dulu...sama2 kita doa sahabat2 ProM diseluruh universiti mencapai kemenangan...

p/s- petikan dan gambar boleh didapati di mahasiswakini.com

0 comments: