Jumaat, 30 Januari 2009

new episode musafir cinta....


Tatkala itu……..

“Maaf”. Lantas aku berlalu. Seorang lelaki serentak maya memegang buku. Aku seraya ke seksyen fiksyen.

Naluri tu kuat orang kata. Terasa ada orang kat belakang..jangan pandang belakang! Aku melencong pula ke sekseyen bahan agama. Pun sama.. mungkin perasaan je kot..

Aku melencong pula ke sekseyen novel..ni tak boleh jadi..aku nak buka jurus dengan orang ni..

Aku terus pandang belakang.

“Kenapa ikut saya?!”. Dia mengerut. Aku rasa mungkin dia tak faham bahasa Melayu. Macam bukan orang sini.

“Mmmm…why u following me! What do u want?” Dia mula menampakkan kepelikkan.

“Ok. I’m wrong. Proceed”. Aku memberinya laluan.

“Miss…don’t u remember me?”


*****************************************

“Awat enta senyum semacam ni?” soal Badrul.

“Laju pula bawa kete. Ingat sikit..ana ada 2 anak, isteri sorang lagi Man”. Keluh Badrul lagi.

“Enta punya anak bini je ingat, ana punya tak ingat”, bidas insan yang tinggi lampai itu.

“Ha, jangan dok perasan…enta mana ada bini lagi. Anak jauh sekali. Anak kucingla kot”.

Masing-masing pecah gelak.

“Ana jumpa dia lagilah Bad. Masuk ni dah kali ke-3 ana jumpa dia. Jodoh kuat gamaknya”.

“Jumpa pun dapat apa. Enta bukan tau nama dia apa. Tak gerak langsung enta tu. Lainlah ana.” Bangga Badrul sengaja mengusik kawannya.

“Eleh..enta lain..dapat jodoh waktu belajar dulu. Kahwin pun kat Syria. Ana ni jer..semua tak nak..teman ni sedor diri”. Sayu saja suaranya.

“Jundi Nuriman Abdul Khauf. Enta jangan nak dok rendah diri sangat. Enta yang memilih. Ana carikan tak nak. Masa kat Jordan dulu, bukan takda muslimat.. ramai ja..enta punya harta dan rupa. Kerja baguih..kurang satu ja..bini takda lagi..”. hujah Badrul.

“Enta tahu..perempuan yang ana jumpa tu ingat ana mat saleh. Asyik speaking London je. Nasib tak buta English”, mengingati kata-kata gadis itu.

“Mau taknya. Kalu ana tak kenal enta pun, ana ingat pendatang mana ntah. Enta kan kacukan Jerman. Umi enta je pure Malaysia. Dah lah lahir kat Saudi. Tak heran lah gadis tu speaking London. Dahla Man…nama dia pun bukan enta tahu”.

“Ana tahu”.

“Apa?” debar Badrul.

Hanya senyuman…

Muzlifah Batrisyia Ahmad Syafie! Cetus hatinya.

Sampai dari masjid, dia harus berkemas. Banyak lagi barang yang belum di pack…esok dah start sekolah..cepatnya masa berlalu..malam ni juga dia harus bertolak ke Changkat Lada.

Ralit mengemas….terpandang sebuah buku..

Apala istimewanya buku ini? Kenapa lama dia tenung buku ni?

“Miss. I’m the one who offered you a seat. Remember?”. Gadis itu cuba sedaya mengingatkan kejadian itu.

O..yes. Mm..are u following me sir?”.

“Actually yes. Just want to give you back. It’s yours”. Aku lah insan yang berebut dengannya tadi.

“Oh..thanks but I have one already. Have yours. This book really exciting. You really get enjoyment”. Cadang gadis itu.

Monologku disekat bila telefon gadis itu berbunyi.

“I have to go now sir. By the way, your question just a moment, what is special about this book? Mmm…how to be a professor of haPPMness. Bye sir. Nice to meet you”. Terusan berlalu.

“Assalamualaikum”. Jeritku. Entah dia dengar atau tidak.


***********************************************

“Long..siapa tadi tu?” adikku angah mula menyoal.

“Entah..nama pun tak tahu. Dia pernah tolong along dulu”. Aku zahirkan segala sejarah yang berlaku dalam hidupku termasuk pasal mamat rambut ketak.

“Lucula Long ceritamu ni…macam telenovela. Tapi, hensem juga ya mamat tadi. Islam ka?”. Soalan yang aku tidak punya jawapan.

Tapi seakan dengar dia memberi salam. Cuma..aku kurang yakin kalau itu dari dia. Dahlah persis Sami Yusuf. Cuma takde jambang. Ada janggut seciput. Mungkin dia sekadar menghormati orang Islam.

“Entah..bukan kot..along speaking jer dengan dia. Cakap Melayu kang mesti tak faham. Dah..jom balik”.

Aku sudah memberi persetujuan pada En Solihin untuk menyertai kem Super Insan kali ke2 di Cameron Higland. Kali pertama dulu hanya buat di sekitar Kedah saja.

Masa tu fasi yabg terlibat hanya 5 orang, 2 perempuan dan selebihnya lelaki. Dan kali ni, penyertaan ramai. Dalam 250 orang.

Banyak bangat…mesti aku kena lagi ni..aku nak resign!

Aku dan Kak Mardhiah naik kereta dengan En Rahim. Fasi yang lain bertolak dari rumah masing-masing dan berkumpul di sana. Sampai di Cameron, semua kelihatan sudah sampai. Tapi tiba-tiba!

Kruek..kruek…perut dah bunyi! Lapar…dah la meeting lepas ni. Waaaaa…

Selepas memulakan perjumpaan dengan doa, En Rahim Pengarah Urusan Umairah Consultancy menerangkan tujuan sebenar kehadiran di sini.

“Saya amat berterima kasih pada adik-adik saya kerana asanggup meluangkan masa menyertai kem saya. Batrisyia dan Mardhiah dah biasa. Naim pun dah berapa kali join program saya…”.

Naim? Oo..dia join sekali. Aku ingat lagi masa kem pertama dulu dia tanya soalan yang tak dikorek taik mata…hehehe

“Enti dah solat?”. Aku mengiakan.

“O..takpala..ana belum. Ingat nak solat sama tadi. Ana nak jemaah. Sebab lelaki yang lain semua dah”. Sayu suaranya.

Aku mengiakan kembali yang aku sudah tamam isyak. Kesian dirinya..beginilah insan yang dah biasa amal jamaie.

Aku terdengar orang sebut pasal makan…

“Semua dah makan ke ni?”.

Spontan pula mulut aku ni..hish…”Belum En Rahim..cucuk sampai ke hempedu ni”.

Semua mata ke arahku dan aku hanya dapat mengeluarkan pembuluh darah di segenap mukaku. Macam banyak sangat pula yang pandang ni..pandanglah tempat lain..aku mengetap bibir..

“Cik Ati ni kalau bab makan takkan miss”. Aku menjeling.

“Dah Hin..jangan usik orang tengah lapar ni. Ok..kita gi makan dulu. Saya belanja”. Sekali lagi aksi spontanku. Diluar alam cakerawala termasuk dimensi alien agaknya.

“Yea…bestnya. En Rahim jangan belanja Solihin. Biar dia bayar sorang-sorang. Eh, silap. En Solihin kan dah makan. Tinggal sini jaga bilik”. Saja menyakat dia.

Lagi best disokong dengan Kak Mardhiah dan Shidah..

Aku mencari kelibat En Solihin. Subhanallah…ramainya fasi lelaki..aku terus tunduk..

“Ala..cik Ati..Saya ni tauke besar. Kenala join. Cik Ati yang kena tinggal. Nanti kami tapaukan”.

Sekilas aku pandang En Rahim. Harap mengerti yang perut ni dah main irama rock..sukar untuk ditahan lagi.

“Ok dah-dah..jom makan. Kang ada yang jadi monster beauty pulak sini”.

Aku senyum. Pandai baca mimik muka orang En Rahim ni.

Seperti biasa aku mesti memesan nasi goreng kerabu.

“Burger ada tak? Saya nak burger tanpa daging..hanya sayur dan mayonis sahaja. Boleh?”. Macam kena panah petir! Deshummm!!!! Aku kenal suara itu. Terusan aku ingat peristiwa di restoran McD.. aku memegang pipi…

“Kenapa ni Ati?”, tegur Kak Mardhiah.

Aku hanya geleng. Lapar tahap dewa kaoyo kataku. Sungguh meriah di meja makan yang bersambung tiga. Rupanya fasi lelaki ada 7…ramai yang amat. Hanya 3 dari perempuan..baru membilang…

“Lama nak tunggu makan..kita buat taaruf kecil sikit la ek..saya pun tak kenal sangat semua”, ujar En Rahim. Aku menuggu giliran lelaki rambut ketak tu.

Abrar Fikri Umar! Kau memang nak kena!

Esoknya adalah persiapan terakhir untuk semua fasilitator. Seramai 10 orang telah diberi tugasan masing-masing. Dan aku…tidak dapat mengelak..terpaksa menjadi pengacara majlis..sebab tu aku nak resign…

“En Rahim…orang lain la pula…asyik saya jer”. Aku cuba mengelak.

“Batrisya pandai pantun. Yang lain saya dah bagi keje lain. Tugas ni khusus untuk Batrisyia”.

Aku akur akhirnya.

Aku ambil pot kat atas pentas. Kena mesrakan diri dengan mikrofon. Sebelum ni memang aku yang jadi MC. Masa program motivasi Raudhah, En Rahim jemput Ustzah Norbahyah dan Ustaz Wan Akashah. Aku terpaksa menahan gigil lutut ni berdiri didepan lebih kurang 500 pelajar seluruh Kedah termasuk budak yang dapat 21A, Azali.

Ada gaya seorang lelaki menuju ke pentas.

“Assalamulaikum Cik Ifa”. Abrar Fikri! Tiba-tiba hati jadi panas.

“Waalaikumussalam”. Acuh tak acuh.

“Cik pengacara kita sihat hari ni?”.

“Kalau tak sihat, takdelah saya atas pentas ni”. Suara malas.

“Garangnya cik Ifa? Mm..saya nak cakap sesuatu dengan Ifa. Boleh?”. Nada serius.

“Saya sebok ni..lain kali”., gerutuku..

“Selagi saya tak cakap, selagi tu saya akan serba salah. Saya minta maaf pasal kejadian hari tu..saya tak bermaksud…”. Aku potong kata-kata lelaki rambut ketak tu.

“Tak bermaksud sampai nak tampar saya? Dahla en Abrar Fikri..saya sebok.. awak pun banyak keje lagi”. Aku terus berlalu.

Sebelum tu..aku memandangnya..seraya berkata..

“En Abrar Fikri..pertama sekali, kalau nak minta maaf, minta maaf dengan kawan saya, kedua minta maaf dengan budak cashier tu, ketiga jangan panggil saya Ifah dan yang terakhir, makan burger biar sempurna sikit”.

Dia tercengang….

Program berjalan dengan jayanya. Kami amat komited dengan setiap tugasan. Walaupun ada sedikit lompangan dan kekangan, kami cubajadikan agar ia lebih baik dari sebelumnya. Masa amat pantas berlalu, En Rahim bermurah hati melanjutkan penginapan kepada sehari lagi. Alang-alang dah sampai, pusing-pusinglah dulu.

Kami melawat ladang strawberi. Memang best…seronok memetik buah strawberi, bunyi mesej. Aku membaca dengan teliti. Lama ku tatap.

Tak semena…air mataku merembes. Laju..laju..semakin laju..20 km/jam..

Mujur tidak ada yang perasan aku berlagak selamba. Tapi sukar. Aku terusan menjadi seorang yang bisu. Aku tatap lagi mesej tersebut.

Aku buat panggilan.

Ya ALLAH…kuatkan hatiku ini…aku tidak tahan lagi. Aku mahu balik bilik..rasa lemah sendiku ni…

“Cik Ifah, kenapa ni?” Abrar Fikri mula perasan.

“Takde apa-apa. Kenapa?”. Aku berdalih.

“Tu..mata tu..merah..”.

“Masuk habuk. Pastu gosok. Merahla dia”. Aku hanya tunduk sepanjang bicara.

“Ye ker. Kalau macam tu tengok saya. Buktikan”. Tegasnya.

“Abrar..awak tak perlu masuk campur urusan saya”. Aku pandang bunga ros yang mekar kembang. Alangkah bahagianya ros ini…

Aku mula mencari kelibat Shidah dan Kak Mardhiah. Kami berpisah selepas aku ingin buat panggilan di atas tadi. Dibawah, coverage tak berapa elok sangat.

“Ha, awak takut cik Iffah? Cik Iffah yang saya kenal tak takut macam ni”. Sindir dirinya.

Kenapa awak nak sebok pasal saya! Saya ganggu hidup awak ker? Awak ada cedera di mana-mana ker?” Aku terus mengangkat muka. Terlalu geram!

Aku tenung matanya dengan pandangan yang kabur. Terus aku berlalu mencari yang lain..

********************************************


Apa yang dah buat mata hazel tu menangis? Air matanya bertakung.. sayu aku melihatnya…Ya ALLAH..apa dah jadi pada aku ni….kenapa aku peduli pasal gadis pemilik mata hazel itu?

Selama ni aku tidak berperasaan kalau mana-mana perempuan menangis. Hobi mereka..sedih je nangis..itu jelah kerja mereka..tapi tidak kali ini..aku rasa sakit bila lihat airmata gadis ini.

Kenapa Ya ALLAH? Aku jatuh hati? Jauhkan aku Rabbana…

Gadis bertudung labuh dengan penampilan yang sentiasa berjubah dan baju kurung itu punyai pesonaliti yang berbeza. Aku mula menyesal..mukaddimah perkenalan yang kurang baik…

Lapar pula…aku pandang ke kanan..burger!!

“Dik, bagi abang burger daging satu!”

“Eh Abrar, sejak bila makan ada daging ni?” Naim menegur. Entah bila dia datang sebelah..

“Saja nak cuba. Sebenarnya elegik daging tapi nak cuba rasa. Sebab ada orang suruh cuba rasa”. Aku menguntum senyuman.

“Wah..istimewa nampak orang tu buat Abrar”. Seloroh Naim.

“Sangat istimewa. Naim, saya nak tanya sikit. Awak dah lama kenal ke dengan Muzlifah Batrisyia?”. Naim memelikkan wajah.

“Saja nak tanya. Sebab saya pernah ada kawan macam dia”. Mula kendur.

“O..lama tak lama tu tidakla juga. Kami kenal waktu program. Masuk yang ini, ada dalam tiga kali kami berjumpa”.

“Begitu. Naim ada nombor dia tak? Senang nak contact kalau ada ape2. Bagi sekali nombor Kak Mardhiah dan Shidah sekali”. Saja bagi mengurangkan syak sahabat baruku itu.

**********************************************

BAB TUJUH


Cuti semseter berbaki 3 minggu lagi..selepas berita itu, agak lama aku mententeramkan diri. Aku harus redha. Semua adalah ketentuan-Nya. Dua minggu dia pergi…

Mohd Firdaus Azlan.....

1 comments:

helang timur berkata...

salam ziarah...

cerpen ni..ade sambungan yer??